BD-60 etageadskillelse til koldt (lofts-)rum

Hej med jer.

Jeg bor i et hus med 2 ejerlejligheder, hvor vi skal lave en vandret adskillelse mellem vores bolig og et loftsrum, som tilhører vores nabo. Kommunen har stillet krav om at adskillelsen bliver lavet som en BD-60 konstruktion.

Jeg har læst i Rockwools fine guide "brandsikker isolering" at det kan man fx gøre med:

18 mm krydsfiner som gulv i loftsrummet
95x170 mm bjælker c/c 600
95 mm BD60 batts (samt noget ekstra isolering til at holde på varmen)
ståltråd og
2 lag kl. 2 beklædning

Nu kommer så mine spørgsmål:

1: Skal der være krydsfiner i hele loftsrummet for at opfylde brandkravene? Eller kan man nøjes med en gangbro og så evt. lægge flere BD-60 batts hvor der ikke er krydsfiner?

2: Hvis hele loftsrummet skal dækkes, kommer man så ikke i problemer med udluftning under gulvet, da loftsrummet ikke er opvarmet? (Der er selvfølgelig dampspærre under isoleringen)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1.) Du skal lægge krydsfiner eller lign. i hele loftrummet eller den del som udgør dit loftsareal. Årsagen til, at du ikke "bare" kan erstatte krydsfineren med flere rockwool batts er, at der er krav til overfladen i sådan en konstruktion (klasse 1/2) og disse krav kan ingen isoleringsmaterialer imødekomme.

2.) Bare dampspærren er på den varme side i konstruktion, så skulle der ikke være risiko for overflade eller intern kondens i konstruktionen og den normale ventilering af selve loftsrummet er forskriftsmæssigt udført
Hvis du har en dampspærre i loftet i din bolig, må du ikke lægge en under isoleringen på loftet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for svar til jer begge to.

Der er allerede dampspærre i loftet, og jeg havde ikke planer om at lave flere. Det var mest udluftningen der bekymrede mig, hvis der skal gulv overalt på loftet (lyder lidt selvmodsigende).

Der er udluftning i loftsrummene langs tagfoden og lags tagryggen. Jeg regner med at det er tilstrækkeligt, selvom der kommer en BD-60 væg langs tagryggen (let forskudt), som deler de to lejligheders loftsrum. Selvfølgelig vil væggen måske lukke for noget af udluftningen langs tagryggen, men så kan man vel lave nogle nye taghætter/udluftningsventiler lidt længere nede af taget.

Mvh Mads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis