Sammenlimning af plader i vinkel (ikke plan)

Jeg har en 2 træplader, som jeg gerne vil have limet sammen, således at den ene står i ikke plan vinkel på den anden....

hj.lavet illustration

jeg skal bruge den del der er i vinkel som ryglæn på en bænk, og jeg har nogle lidt vilde unger, så det skal være stærkt.
vinklen skal være ca. -15-20 gr.

Hvad er jeres anbefalinger ?

 Det bedste ved standarder er, at der er så mange at vælge i mellem
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan bruge fjer og not system lavet i vinkel
-ll- -ll- fladfisk system eller djyvler men der er ikke nogen
af dem der vil være stærke nok uden at du har nogle
lodretstående poster bagved hvor den øverste del er skåret/høvlet
i det smig som du vil have ryglænet skal være i
du skal regne med der kommer en hel del belastning på knækpunktet
hvergang man læner dig tilbage eller sætter en hånd på toppen
for at række ind over

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.


Hvis det var mine plader, vil jeg nok lave sådan en samling som på billedet. Så dybe som muligt, så man kan slibe ned, det som stikker ud.
Udskæringerne skal bare være parallele og i vinkel.
Man laver udskæringer i den ene plade først og tegner dem på den anden plade. De må gerne være stramme, så de skal bankes på med en hammer.
Jeg ved ikke om det hjælper at bore et par huller i samlingen og montere et par længere stænger inde i træet når det skal limes og bankes sammen.
Det var mit bud.

Mvh Adam
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for forslagene, det var nogenlunde også de muligheder jeg selv var kommet frem til, men er stadig i tvivl om styrken.

Høvlebænk > Vil ikke have nogle afstivere bagpå.

Adam > Den samling har nogle muligheder for at skabe større overflader i samlingen og dermed styrke. Kræver selvf. at man fræser begge kanter rimlig præcist for ikke at efterlade huller.

 Det bedste ved standarder er, at der er så mange at vælge i mellem
Køb nogle brædder i byggemarkedet, det er ikke noget problem at finde nogle der er 15...20 grader skæve

Bent.

hehe god humor, knap så sagligt.
tror dog jeg vil få svært ved at finde nogen der er lige skæve, omend det vil give et meget konstnerisk udseen.

 Det bedste ved standarder er, at der er så mange at vælge i mellem
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
så er din eneste anden mulighed at du laminere det hele op i hele tynde plader
i en form med den rigtige vinkel hvis det skal kunne holde

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Eller konstruere armlæn sådan så det også holder på ryglæn + en af de andre muligheder.
Lav en form. damp en tynd træplade i form smør lim på den og placer den i formen. det gør du 4-5 gange og så har du dit ryglæn.

Jacob
Tak for jeres gode forslag!

Fik et forslag i går om at lave nogle bøjede stål-dyvler på ca. 8 mm i dia. fræse den ene plade i den ønskede vinkel og så bore huller i begge plader til dyvlerne samt bruge fisk i selve limningen. Stål-dyvlerne skal sidde med ca. 25 cm mellemrum, og så med forskudte fisk imellem dyvlerne...det tror jeg er en løsning jeg kan forholde mig til.

Om limningen vil holde er stadig er tvivlsspørgsmål men løsningen er rimelig ligetil.
Nogle kommentare dertil?

 Det bedste ved standarder er, at der er så mange at vælge i mellem
Er det ikke lige det jeg har skrevet? Bore et par huller i pladen og montere et par stålstænger inden man limer pladerne sammen?
Jeg tror ikke fisken holder bedre end det på min tegning.

Du kan komme epoxy lim i hullerne til dine "stål dyvler". Der må nok ikke være slør imellem hullet i pladen og dyvlen, ellers støtter de overhovedet ikke limningen, og epoxy er god til at fjerne slør.

Mvh Adam

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også