Den spæde start!

Hej folkens!

Har i lang tid gået og overvejet at bygge en CNC fræser som kunne bruges til træ og aluminium.. Men har gået med mange overvejelser om jeg reelt har noget at bruge den til (har masser af legetøj i forvejen) og hvilke stumper der skal indkøbes, hvordan design/konstruktion skal være - nok alle de overvejelser andre har været igennem i jeres projekter.. For nogle uger siden blev jeg bedt af en kunde om at lave nogle træklodser med en masse spor i til noget udstilling og har nu valgt at lave den fræser der har plaget mit sind det sidste lange stykke tid:-)

Selve konstruktion har jeg styr på - den bliver det klassiske med fast plan og ganty der kan bevæge sig på x y planet. Ideen var/er alt lave den i tykke aluplader som er boltet sammen. Problemet er selvsagt jeg aldrig har bygget en fræser før så v.1 bliver lavet i træ, dels fordi jeg ikke er 100% sikker på alle detaljer i konstruktionen og det tilmed et for dyrt at begå for mange fejl i 10-15 mm aluplader. Så prøve opstillingen bliver i træ og når det kører bliver den udført i aluminium.

Jeg har dog nogle få spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med på selve "data" siden - har de sidste 10 år stort set kun arbejdet på mac..

Regner med at bruge march 3 til at lave g koden i.. Så skal have fat i en ældre pc til det! Skal den have en paralel port? eller er en USB til paralel nok?

Hvilke programmer tegner i stumper i?

Det var lige de første par spørgsmål.. Kommer helt sikkert flere.

Har vedhæftet "indkøbslisten" så i kan se hvad stumper jeg har bestilt:

På forhånd tak:-)

Glasmanden.

/K

34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

God idé med at lave den i træ først. Laver du den i noget ordentlig plade så ender det med at du ikke får den skilt ad igen :o)
Ang. Mach3 så kan den godt lave små G-koder til mindre ting (fræse en lomme eller lave et spor eller plane et område) MEN Mach3 er et controller program, altså det program der udføre gkoderne.

"normalt" er proceduren :
1) Man tegner sit emne i et CAD program
2) Man bestemmer sig for hvad værktøj og hvilkem rækkefølge man ønsker tingene lavet i et CAM program
3) Så oversætter man det man kom frem til i sit CAM program via en PP (post processor) til G-koder som kan læses af sit controller program (her har du så valgt Mach3)

Du kan godt bruge en gammel Pc. Alt efter hvilken hastighed du går efter så vil jeg sige du skal gå efter min 1.6 GHz gerne mere og med sit eget grafikkort. Parallel porten er det Mach3 bruger så find en hvor den er på boardet direkte, ikke noget med indstikskort.... Der findes USB styrringer, men dem vil jeg ikke anbefale at starte ud med...

Jeg kan ikke se nogle stumper til din Z akse...?

Hilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej

det screenshot med de sidste stumper er ikke blevet lagt ind! Prøver lige igen når jeg kommer hjem..

Troede at march 3 omsatte cad tegninger til g kode..

Hvilke programmer bruger til at tegne i? Og hvilket program til at omsætte til g kode?
Selve tegne arbejdet kommer til at forgå på mac'en - så det eneste computeren skal køre er march 3


Glasmanden.

/K

Jeg har på fornemmelsen at du nok kommer til at re-vurdere din ide om at tegne arbejdet skal laves på en Mac, men det er da muligt at der findes CAM programmer til Mac der er til at komme i nærheden af, det er bare ikke lige det den maskine er mest kendt for.

light
Mac er jo meget kendt for at køre grafiske programmer, men ved ikke hvordan det er med CAD programmer?
Er maskinerne ikke ved at være så kraftige at de kan "simulere" en Pc ?
Ellers er det jo ikke værre end at CAM delen kan køres på den Pc Mach3 alligevel skal køre på...

Hilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Jeg kan kører windows på min macintosh - så det er ikke det store problem:-)

Det eneste jeg skal finde ud af er hvilke cad/cam programmer jeg skal vælge at bruge?..

Hvad bruger i?


Glasmanden

/K

Her har de det du skal bruge uanset hvad du vil lave :

http://www.vectric.com/

Hilsen

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Super!

Nu har jeg hentet en trial af aspire for lige at snuse lidt til det - og mit første indtryk er at det er ganske intuitivt:-)

Glasmanden

/K

Umiddelbar kører det problemfrit i simuleret windows på mac'en..

Til spindel regner jeg med at købe en Suhner AW-FSE 1600.

Her er resten af indkøbslisten der ikke kom med igår..

Det er købt ved http://www.slidesandballscrews.com/ i England, er klar over det meste kan købe billigere via Ebay fra østen.

Så nu venter jeg spændt på at få stumper hjem så byggeriet kan gå i gang.

Glasmanden

/K

Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis