Hjælp til hjemmebygget arbejdsbord :)

Hej, jeg leger lidt med en idé om at bygge et lille arbejdsbord/filebænk.  Vil i kigge på mine tegninger og give lidt input hvis i synes det ikke ser helt godt ud?

Jeg har tænkt mig at bygge det i træ, men ved ikke helt hvilke træsorter der er gode. Det skal siges at jeg kun har 1000kr til projektet, tror i det er tilstrækkeligt?

Bordet skal være rimeligt simpelt. Som i kan se på billederne er det bare en bordplade med nogle ben på.
Der er billeder her: Galleri

Jeg ved ikke helt hvad for noget træ jeg skal bruge til benene, men med hensyn til bordpladen har jeg kigget efter en tyk bordplade og har fundet den her på Ikeas website. Egetræ er nok den hårdeste, men den er lidt dyr, så er birk eller bøg bedst? Skal bordpladen lakeres, for at undgå at den suger olie og sådan? Og kan jeg save bordpladen til, eller vil det ødelægge overfladen?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal siges at jeg også har tænkt på at sætte nogle træstykker mellem benene på bordet, i samme tykkelse som bordbenene. Det burde gøre bordet mere stabilt.
ja det bord du viser der er alt for ustabilt
det vil falde sammen første gang du bruger det eller forsøger at sætte et skruestik på
det skal gøre at lave bordpladen  ud af noget 2x4 tømmer fyrtræ på højkant er udmærket
og da det bare er et altmulig arbejdsbord  så skal du skrue en plade på foroven
enten en hård masonitplade eller en vandfast krydsfinerplade(husk skruer skal være undersænkket)
og kanter det hele med en bøgekant så er kanten ikke så skrøbelig over for slag
grunden til til pladen er at så kan den skiftes når den er moden til det

men her er flere forslag til hvordan en arbejdsbænk kan laves
søg efter enten workbench/bench/utilitybench

http://absolutelyfreeplans.com/

http://www.plansnow.com/shopfurn.html

http://lumberjocks.com/projects/tag/workbench

den sidste er mest en inspiration side til dig men
med utrolige mange oplysninger i bare klik på billederne
så kommer der meget mere frem om dem

håber dette hjælper dig selv om chance er at du bliver forvirret over
udbudet er stor

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for linkene, der er en masse at kigge på.
der til skal siges at der kan laves fine arbejdsborde af krydsfiner og mdf men foretag din egen undersøgelse
og se hvad du ender op med da det måske ender med at du har behov for mere end lige et bang-bang-bord
tænk lidt over hvad du vil bruge arbejdsrummet/bordet til påå længere sigt så du ikke smider pengene ud to gange
på et bord inden for kort tid
alternativ er der jo andre former nemlig genbrug af skabe pålagt en plade og en sokkel tilpasset din arbejdshøjde

edit : der findes tusindvis af forskelige arbejdsborde men igen det afhænger
af dine behov på lidt længere sigt hvad der er bedst for dig

for mit eget vedkommende er jeg på den tiende eller tolvte da mine
int. og tingene jeg skulle lave har ændret sig stille og rolig

men klø på det kan ikke gå helt galt du har jo LDS i ryggen hvis
hvis det går for godt så skal vi nok sænke dit project

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

og hvis du ikke tror på mig så ender du op med at dit arbejdsbord
ser sådan ud
http://blog.woodworking-magazine.co...ntest.aspx


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Jeg har lavet et lidt andet design, der burde gøre bordet mere stabilt. Synes i det ser fint ud?

Der skal selvfølgelig en bordplade på, men det har jeg ikke lige tegnet med. Jeg tænkte også på at ligge en plade ovenpå de nederste vandrette pinde, så jeg har en slags hylde dernede.

ja nu ligner det noget der kan holde

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej Jakob.

Det er altså nogen fede tegninger du har strikket sammen der, er de svære at lave - og i hvilket program er de lavet?

-Mads
Hej Mads, nej det er let nok. Det er Google Sketchup jeg har brugt til at tegne bordet i. Du kan hente det her: http://sketchup.google.com/download/gsu.html
En kommentar herfra..

Jeg ville sætte en diagonal forskallingsbrædde (19 x 100) inderst på begge sider.
+ at jeg ville sætte en tilsvarende brædt bag på. Sådan et brædt koster vist ~5 kr pr meter i jem og fix.

Desuden ville jeg droppe din forreste nederste reglar. Her vil jeg også lave et par diagonaler. De skal gå fra midt hvert ben op til den øverste reglar i 45 grader.

Disse diagonale brædder giver bordet rigtig meget stabilitet..

Jeg vil fjerne den nederste da man nemt kommer til at støde benene ind i den + at man ikke nemt kan sætte noget ind under bordet.

Mvh
Martin, der snart selv skal lave nyt bord.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis