Nedtagelse og lukning af skorsten

Hej,

Jeg skal igang med at efter isolerer mit loft og vil i den forbindelse pille min skorsten ned, men kun på loftet, den er allerede pillet ned så den slutter lige under taget, og har stået sådan de sidste ca. 20 - 25 år - men hvordan skal jeg gribe det an, og er der noget man skal være OBS på?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du piller den stille og roligt ned, skift for skift og bærer den ud i spande, giver det sig selv, og på et tidspunkt når du ned til fundamentet, hvor efter du er færdig
Trist, beskidt og tungt arbejde. Jeg prøvede alle mulige forsøg på at slippe let om ved det, men måtte den tunge og slidsomme vej igennem. Men skønt da det var ovre. Herligt fri for stanken af løbesod. Husk at tage en god bid af tilstødende vægge med samtidig, idet løbesoden også er trængt ind i disse.

Med venlig hilsen
ktm

Hej ktm, tak for dit svar - men min plan var kun at pille den ned på loftet og så lukke den af, der er ingen lugt fra skorstenen, og jeg tænker at når der ikke er kommet noget efter 20 - 25 år kommer det nok ikke eller?
Næh, nej, hvis ikke der tilføres mere røg, vil den heller ikke udvikle løbesod. Hvis der har været fyret med aldeles tørt materiale er det jo heller ikke naturgivent, at der skal komme løbesod i en skorsten.

Du kan jo også smide sten for sten ned igennem skorstenen, hvis du har en modig hjælper til at pille disse ud i samme takt som du dumper dem ned. Der skal ikke samles ret mange i bunden, før det ikke er til at pille dem ud.
Passer takten ikke, får hjælperen nogle kedelige knubs på hænderne

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har lavet samme nummer. Jeg lavede en plade der passede til at dække hullet og så lagde jeg en tyk silikone fuge, som jeg maste pladen ned i. Siden da har der ikke været noget sod-lugt på loftet.

Mvh
/Thomas
Hej Thomas_K

Vil det sige at det ikke er nødvendigt med nogen form for udluftning? Det var netop en løsning som din jeg havde tænkt på!
Annonce
Jeg må indrømme at jeg ikke ved om det er nødvendigt med noget udluftning. Jeg gjorde det bare for at slippe for lugten på loftet.
Mvh
/THomas
jeg har lige gjort det i weekenden - fjernede den dog helt ned til fundamentet!.. Det er bare at starte ovenfra og arbejde sig ned.
Vi fjernede en loftsplade ved siden af, som stenene blev kastet ned af..

/cs

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis