Tilbygning og fundament

Hej,

To spørgsmål vedr et tilbygningsprojekt.
1) Jeg har har fået lavet en geoteknisk undersøgelse og rapport, hvor vi skal bygge til (det er en ret skrå grund). Rapporten anbefaler fundament på min 30x90, armering i top/bund/hjørner og aftrapning på skrå grund, og der skal inspiceres inden støbning.
Jeg har spurgt geologen, om rapportens anbefalinger overholder BR2008-4 vedr konsktruktioner, og han svarer (i vest), at "undersøgelse er udført i overensstemmelse med Dansk Geoteknisk Forenings standard regler". Kan jeg bruge det til noget, hvis jeg får problemer en dag?
2) Jeg har bedt en murer give tilbud på murerentreprisen. Han er ret OK, jeg har brugt ham før. Men jeg har opdaget, at han ikke er medlem af byg-garanti. Ville i benytte ham?

/Lars
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke geologen, som skal stå for projektering af din tilbygning, men en arkitekt eller ingeniør og de skal sørge for, at BR08 er overholdt. Geologens forslag skal "bare" være i overensstemmelse med gældende normer for fundering. Derfor er hans svar nok lidt uklart.

Vedr. byg-garanti, ville jeg nok vælge en der er medlem, hvilket gør livet lidt mere problemfrit når fejlene dukker op.
Med hensyn til Byg-garanti.
Det kan undre, at en murermester med en lang referenceliste, og som jeg i øvrigt har været rigtig glad for at benytte mig af, ikke er medlem. Faktisk ærgrer det mig lidt, hvis jeg er nødt til at vælge ham fra.
Kan der være en fornuftig forklaring at han ikke er medlem? Er der håndværkere, der ikke ønsker medlemskab?
Hvis han har nok at lave uden, er der jo ingen grund til at bruge penge på et sådant medlemsskab, og hvis han har en lang referenceliste med tilfredse kunder, er der vel heller ingen grund til at vælge ham fra.
Mandens arbejde ændrer sig næppe med et med et dyrt medlemsskab af Byg eller ej.
Jeg ville ikke have nogen som helst betænkning ved at bruge en mig bekendt seriøs håndværker med eller uden Byg.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg må indrømme at jeg ikke giver 5 øre for byg-garanti ordningen. har han en bearbejdnings og produkt ansvars forsikring så er alt i den skønneste orden efter min mening.
Jeg er ikke medlem og jeg ønsker heller ikke at blive medlem af byg-garanti. Men for mig er det vist heller ikke så aktuelt. Jeg kender flere tømre der heller ikke vil være medlem. Ved nærmere eftertanke så kender jeg ikke nogen der vil være medlem.

Jacob
Undertegnet har heller ikke ønsket at være medlem af byg, netop fordi jeg heller ikke selv giver noget for den garanti ordning, men flere har desværre samme opfattelse som dig, nemlig at overveje at vælge en fra på pga. manglende byg garanti dækning.

Jeg har ikke APS selskab og kan derfor ikke gå konkurs og efterlade en masse lort, men vil personligt hæfte for det hele, alligevel er vi blevet fravalgt frem for APS selskaber med byg garanti dækning.
Annonce
Tak for gode svar. Jeg havde også en fornemmelse af, at det ikke er helt så sort/hvidt omkring medlemskaber af B-G.
For mig handler det først og fremmest om tillid, men jeg har altså brug for en eller anden form for garanti på hans arbejde. Vi taler trods alt om fundament/facade+isolering for rigtig mange penge.
Skal jeg forstå det sådan, at med en fornuftig arbejdsbeskrivelse m/reference til AB92 og en kvittering for arbejdet, så er jeg ret godt sikret, så længe hans forretning kører?
Jeg vil give de andre ret i deres betragtninger omkring B-G. For det første skal problemet være større end kr. 100.000, og de udbetaler samlet for 5 mill. om året. Det vil sige, at opdager man en fejl i december, og de har udbetalt erstatninger for 5 mill. er der ikke mere at hente.

Hvis der bygges efter AB92, skal der deponeres 15% af entreprisesummen i 3 mdr. efter afslutning til udbedring af evt. fejl, dernæst 10% i et år, derefter 2% (kan ikke huske hvor mange år).

Jeg er ikke helt sikker på ovenstående satser/terminer, men det er noget i den retning, og der er sikkert andre, der kan supplere/korrigere
Skrevet af Diske på 20 apr 2010 21:54

Hvis der bygges efter AB92, skal der deponeres 15% af entreprisesummen i 3 mdr. efter afslutning til udbedring af evt. fejl, dernæst 10% i et år, derefter 2% (kan ikke huske hvor mange år).

Jeg er ikke helt sikker på ovenstående satser/terminer, men det er noget i den retning, og der er sikkert andre, der kan supplere/korrigere


Sådan en ordning er da klart at foretrække, da håndværkeren selv har noget i klemme.

Og så nogle gode referancer.

Og hvis det så samtidig er en lokal, så er du bedre stillet end alle de andre garanti ordninger.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis