Materialer til reparation?

Hej alle!

Jeg har et lille projekt jeg skal i gang med.
Fordækket på min aldrende Nordec 15 har kendt bedre dage, og jeg overvejer at udskifte det.

Mit spørgsmål er så hvilket materiale jeg skal bygge et nyt i, jeg ville sådan set blot have en plade på foran, og så sætte en buet polycarbonat plade på som vindspejl. Kan jeg 'bare' lave det i en gang karosserifiner, og så male det bagefter, eller er der et bedre alternativ??

Er polycarbonat det bedste at lave vindspejl af (dyrt ihvertfald....) Det eksisterende fordæk er i glasfiber og med 4 ruder i, og kræver at samtlige ruderammer rettes op, samt diverse revner og buk-skader, det kan vel ikke svarre sig at begynde at reparere på, eller....?

Glæder mig til jeres kompetente svar!!

Martin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok reparere det eksisterende fordæk og vindspejl, det er jo det der kendetegner lige denne bådtype. Og med lidt knofedt og tålmodighed kan du godt lave det lige så flot som da den var ny. Du sidder også bedre i læ bag det eksisterende frem for et polycarbonat vindspejl, der også lettere slås i stykker hvis det ikke sidder i en ramme.

V.h.  Håndværkeren
Tak for det hurtige svar!

Kan det så svare sig at sætte noget 'pladeværk' af en eller anden art på undersiden, jeg tænker på afstivning af dækket?

Har du en god ide til ruderne, kanten er noget ujævn, og jeg er ikke super begejstret for almindelige gummi rudelister...

Martin
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så må du rette det rudekanter op, når du nu aligevel er igang med glasfiber arbejdet. Der er faktisk ikke andre muligheder end gummi listerne, hvis det skal være til at betale. Du kan godt få speciel fremstillede aluminiums lister men de koster mindst to bondegårde.
Med hensyn til forstærkning af fordækket kan du støbe nogle halve rør fast på undersiden, de skal være i diameter som et halvt køkkenrulle paprør, du kan faktisk bruge sådanne paprør som du så støber hen over, der skal temlig meget glasfiber under en træplade især i siderne hvor den skal støbes fast, til at det vil kunne betale sig.
 Jeg tror faktisk også at det ville være nok med fire lag 450 g. måtte på undersiden af dækket til at det bliver stift nok til at du kan stå på det, men husk at du skal støbe på glasfiberen ikke på gelcoaten.
Puha, det blev alligevel en lidt for stor mundfuld...

Jeg har sat båden til salg i stedet, og købt en anden. Der melder sig dog et nyt spørgsmål. Jeg ville lave en styrepult til den nye båd, har sådan set også tegningen inde i hovedet, men er i tvivl om materialet igen.

Jeg kan se at de fleste siger 6 mm plywood og så lige lægge glasfiber på... men hvordan gør man lige det der med bare at lægge glasfiber på??

kan man ikke bare lave den i karosseriplade og så give det en gang maling..?

Martin
Du kan lave det lige som du vil, men spørgsmålet er bare og det skal være noget KLAMP eller det også godt må se lidt proff ud.
Joh, det har du jo en pointe i, men spørgsmålet er jo også om det nødvendigvis bliver noget klamp, med det ene eller andet materiale... :-)

Men mit spørgsmål gik nu også mere på et godt råd til hvordan man lægger glasfiber på, og om man eventuelt blot kunne bruge malet karosseriplade/støbeplade?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også