Ny kabling ved husrenovation

Jeg skal i gang med at totalrenovere et ældre hus, og har brugt lidt tid på at finde ud af hvad jeg skal trække med rundt af kabler. TV signalet bliver til at starte med fra en alm. tagantenne, men jeg ville gerne undgå at skulle trække antennekabel rundt til alle rum. Og jeg ville gerne samtidigt gøre det lidt fremtidssikret, hvis vi på et tidspunkt skifter til  kabelTV, IP-TV eller noget helt andet.

Mit bedste bud er at sørge for at trække nok Cat6 netværkskabel til at der er 3-4 kabler i hvert rum - de dækker de fleste behov, bortset fra antenne. Er der nogen der ved om man kan få noget der kan sende et almindeligt antennesignal via Cat6 kabel, så jeg kan undgå at trække antennekabel?

Mvh. Rasmus

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man og det er møg dyrt og ganske ringe. Det er billigere at trække antennekabel. Mens det andet kan betragtes som en nødløsning.

Jacob
Tak for svaret. Efter at have brugt noget mere tid på research har jeg bestemt mig for at trække et par 20mm tomrør fra teknikskabet til hvert rum. Så kan jeg trække antennekabler i dem nu, og skifte til noget andet hvis det bliver aktuelt. Så skulle det være rimeligt fremtidssikret.

/Rasmus


prøv at se på www.lk.dk under IHC net en udmærket løsning lidt dyr men det virker - har afprøvet systemet i praksis

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Skrevet af miwi på 26 apr 2010 22:07
prøv at se på www.lk.dk under IHC net en udmærket løsning lidt dyr men det virker - har afprøvet systemet i praksis

michael

Det er faktisk det jeg har prøvet. det er ganske enkelt ringe. men det er svært at se med moderne digitalt tv da det enten virker eller ikke virker. lidt for ofte det sidste.

Jacob
Hej jakob
jeg vil godt gi dig ret i at det kan være noget hø---- men er det monteret med de rigtige kvalitetskabler og en korrekt montering så er det såmænd ikke dårligere end så meget andet - som du selv er inde på kvalitet og gode kabeltyper er alfa og omega - gå jemogfix kabler til 5,- meteren duer ganske enkelt ikke - ihc har også sine begrænsninger........

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Annonce
Problemet med utp kabler er bøjningerne. var det til lige stræk er de bedre end traditionelle antennekabler.

Jacob
Hvis der er brugt utp kabling ved ihc duer det bare ikke - det skal være stp kabling og de må heller ikke bøjes for meget - men det er et forhold der gør sig gældende ved al kabelmontage ved højere frq.

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

stp er noget snavs. så er et coax kabel mange gange bedre.
tabet er for stort, impedansen varierer for meget osv.

Jacob
"Problemet med utp kabler er bøjningerne. var det til lige stræk er de bedre end traditionelle antennekabler."
øhh hvorfor det??
Jeg må give op på forhånd. jeg har ikke en doktorgrad i fysik med speciale i hf transmisionslinier. så jeg har lidt svært ved at forklare hvorfor.
Men jeg kan konkludere at signalet tager mindre skade af at løbe i et utp kabel end i et coax kabel over lige stræk. hvis det skal være helt perfekt laver man en parallel tråds transmisions linie. der er uhyre lidt tab.

Jacob
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis