Lynafleder

Har gået at spekuleret over hvordan man bedst laver en lynafleder til båden, ville ikke være særlig glad hvis lynet gik igennem båden.
Har tænkt over at installere en kobber-stav på mesan-masten som så via en 5mm2 kunne ledes til agterspejl og ned over svømtrappen direkt ned i vandet over en kobberstav med en lille zinkanode i bunden.

Mvh, Hugo
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For den del år siden var der mange artikler om lyn og lynnedslag i og omkring både.

Som jeg forstod det, var der ingen "regel" om lynet slår ned i båden eller ved siden af.. Det var lige meget om man havde lynafleder eller ej.. Sejlbåde med lynafleder oplevede lyn der slog ned nogle få meter fra båden og motorbåden uden oplevede lyn direkte i båden så alt elektronik gik i udu.

Den lynafleder man anbefalede var faktisk som et par startkabler påsat hver ydervant og så direkte i vandet. Alligevel så man de samme skader på både med som uden lynafledere.
Som jeg læste artiklerne var det lidt en religion om man havde lynafleder eller ej. Rammer lynet først er du døv et stykke tid og så er det lidt lotto om hvad der går stykker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skal ikke gøre mig klog på hverken det ene eller andet. Et lyn går gennem luft, som er en rigtig god isolator, flere hundrede meter.. Hvad betyder så de sidste 30 - 50 cm fra vant til vand eller fra en gennemgående metalmast til køl ?

Som gom skriver, er det næsten en religion og lige mht lyn ber jeg gerne til Thor :-)

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Lyn går gennem fugtigheden i luften, som er en leder. Lyn går den nemmeste vej (den bedst ledende) og så er det vel godt at det er udenom dig og det meste af din båd, om ikke andet så i teorien :-)
Jeg læste også den anbefaling med startkablerne og jeg plejer på sommerturen at tage dem fra bilen med. Det virker fin,t det har slet ikke tordnet, medens jeg har haft dem ombord :-)
Med andre ord, jeg kan vist heller ikke bidrage med det store.
Venlig hilsen Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tyske både har tit isolatorer på agterstag da man som regel sidder tæt på dette men ellers er det nok et spørgsmål om religion

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Takker for alle svar,
Så kunne det være interessant at høre om der er nogle som har oplevet et lynnedslag i båden....statistisk set burde der være en hel del......
Medmindre man lægger båden under nærmeste bro ved tordenvejr.

Mvh, Hugo
Annonce
Jeg så i MMC kataloget at de har nogle, de er i 6mm vire og har en klemme som på startkabler i den ene ende
Der er 4 stk i deres pakke, så bare en i hver verdenshjørne

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

hej der er kun registeret et lyn nedslag i en lystbåd og det enste der var at se var en mørkt streg fra stag og ned til vandet
hvis du skal ha stød ved lyn nedslag så skal du røre ved masten og vandet for det er det samme som hvis du seder i en bil og ikke har jordforbindels
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jeg læste en artikel for nogle år siden om en motorbåd der blev ramt af et lyn..
Begge ombord var døve længe efter og alt elektronik ødelagt. Motoren kunne de ikke starte og der var skader på bådens fiber..

Skal lige tilføje at intet var tændt og de lå for anker.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Gertsen på 20 apr 2010 09:36
Tyske både har tit isolatorer på agterstag da man som regel sidder tæt på dette men ellers er det nok et spørgsmål om religion

Gertsen
Mon ikke det er fordi de bruger agterstaget som antenne, ?

Skrevet af jsø på 21 apr 2010 08:36
Mon ikke det er fordi de bruger agterstaget som antenne, ?

Næ, kig i et tysk katalog citat: Isolatorer mit blitzschutz, ronstan-achterstag isolatoren
+ jeg sejler lidt i tysk farvand og har venner i Tyskland, så nej det er ikke fordi de bruger staget som antenne.
Gertsen.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis