Nyt køkkenafløb

Jeg skal til at etablere et nyt køkken inde i vores stue og udfordringen bliver så at lave et nyt afløb. Der er fuld kælder under hele huset, så tanken er at bore igennem dækket og lade afløbet hænge under loftet i kælderen.
Jeg har en rensebrønd lige uden for ydermuren, så en nærliggende tanke var køre afløbet ud gennem ydervæggen og ned ved siden af rensebrønddækslet og så ind i selve rensebrønden. Afløbsrøret bliver senere skjult af en udvendig facade isolering, men der vil stadig være adkomst til dækslet. Kælderen er helt frilagt med direkte udgang til haven (skrånende grund).

Alternativet er at prøve at lokalisere det "gamle" afløb som ligger under kælderguvlet, hugge op og tilslutte der - men det første er langt nemmere tror jeg og jeg er helst fri for at skal til at reparere gulvet efterfølgende.

Alt under jorden er betonrør.

Jeg er klar over at dette sikkert kræver en autoriseret VVS'er eller Kloakmester, men jeg er meget interesseret i at høre fra jer som evt. har prøvet noget tilsvarende eller kender noget til de regler som evt. måtte gælde og evt. fittings som kunne komme på tale for en påboring.  

Hvilken dimension bør man køre i 50mm ? 75 mm ? eller noget andet !

Mvh
Henrik.A

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om det er en regnvandsbrønd du er ved at tilslutte dit køkkenafløb til. Hvis der i dit område er sepereret regnvand og spildevand må du formentlig ikke gøre det. Jeg tror jeg vill tage en snak med en kloarkmester om problemet. Du bestemmer så selv efterfølgende om du vil bruge ham, men du får da afdækket de problemstillinger der kunne være i dit projekt.

allan
Hvis du sløjfer det gamle afløbsrør, skal det blændes af ved brønden, da det ellers giver perfekte forhold for rotter

Men du skal nok ud i siden af brønden, og lukket om røret med beton (går ud fra at det er betonbrønd) samt lukket hullet i soklen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Skrevet af FWM på 20 apr 2010 08:00
Hvis du sløjfer det gamle afløbsrør, skal det blændes af ved brønden, da det ellers giver perfekte forhold for rotter

Men du skal nok ud i siden af brønden, og lukket om røret med beton (går ud fra at det er betonbrønd) samt lukket hullet i soklen.


Det gamle afløbsrør vil fortsat være i brug som afløb fra vaskemaskine og en håndvask.
Det er netop hensigten at bore ind i siden på brønden og støbe/lime en studs på til det nye afløb.
Men, må "man" det og i givet fald skal der bruges nogle special fittings ?

Der kommer ikke et nyt hul i soklen, men i ydervæggen ovenover brønden. Så den nye "faldstamme/afløb" bliver synlig udvendig, men senere pakket ind i facadeisolering.

mvh
Henrik.A
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis