Understøbning af indv. vægge

Hej

Jeg har et hus fra 1974 med bærende indvendige murede vægge, som står på et betondæk. Der er ikke fundament under væggene, kun betondækket, som er 10-15 cm tykt og ligger på grus.

I forbindelse med etablering af gulvvarme vil jeg fjerne betondækket, grave ud og lægge Styropor ud før støbning af nyt gulv, og så skal væggene selvfølgelig understøbes så de stadig er bærende...

Hvor tæt kan jeg gå på væggene, når jeg fjerner betondækket ?

Hvor store sektioner kan jeg understøbe af gangen, og hvordan sikrer man, at man faktisk får understøbningen helt op til væggen, så reelt bærer væggen og ikke bare ligger ½ cm under den uden kontakt.... ?

Jeg forestiller mig noget med lave plads til en enkelt fundablok af gangen,  placere den i en klat beton og så sætte en støbekasse omkring, hvor jeg så kan støbe med en mere flydende beton, som jeg kan få ordentligt ind under væggen.

Jeg starter med at lave et enkelt rum og kan derfor ikke komme til under væggen fra begge sider !!

MVH Leo

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Personligt ville jeg aldrig gøre dette som du skriver. Jeg har lige fjernet to vægge og er i gang med at bygge nyt badeværelse. Har gravet ud til fundablokke, dybere end det nye gulv.

Tror det bliver noget klyt. Hvis jeg skal anbefale dig noget, ville det være at gøre det helt fra bunden....

Der skal jo næsten ingen luft til før at der kommer revner....
du kan fjerne en meter jord under en muret væg uden den klapper sammen,og så graver du ned.laver støbekasse(skal være meget meget stabil) og fylder op med beton der så skal vibreres ved stavvibrator.så har du luft under vægen igen dette fyldes op med beton tilsat ekspanderne pulver der kan købes i trælasten.
så har du et understøbt stykke.
så rykker du 2 m og gør det samme og sådan bliver du ved til du er færtig,betonen skal selfølig have lov til at tøre lidt op inden du graver ved siden af et felt du har støbt
Skrevet af Møllersværksted på 19 apr 2010 19:31

Tror det bliver noget klyt. Hvis jeg skal anbefale dig noget, ville det være at gøre det helt fra bunden....

Det betyder at jeg skal klodse godt 100 m2 1. sal op på soldater, vælte alle indvendige vægge i stueetagen og så mure dem op igen ? Vi bor jo i huset, så det er ikke rigtigt realistisk. Så tror jeg måske godt jeg kan leve med at pakke mit let fugtige betondæk ind i plast og have for lidt isolering under gulvvarmen...

Nå, i princippet kan man nøjes med at lave 4 søjler til at bære bjælkerne, som 1. sal hviler på, men det bliver vist et projekt for den næste ejer...

MVH Leo

Skrevet af mig selv på 19 apr 2010 19:55
du kan fjerne en meter jord under en muret væg uden den klapper sammen,og så graver du ned.laver støbekasse(skal være meget meget stabil) og fylder op med beton der så skal vibreres ved stavvibrator.så har du luft under vægen igen dette fyldes op med beton tilsat ekspanderne pulver der kan købes i trælasten.
så har du et understøbt stykke.
så rykker du 2 m og gør det samme og sådan bliver du ved til du er færtig,betonen skal selfølig have lov til at tøre lidt op inden du graver ved siden af et felt du har støbt

Det lyder lidt mere som det jeg gerne ville høre. Altså realistisk at udføre uden at rive hele huset ned, jeg vil jo bare lave gulv...  

MVH Leo

Af ren nysgerrighed er jeg meget interesseret i at høre hvordan du endte med at få lavet projektet, da jeg står i en lignende situation pt.

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
Annonce
Skrevet af Svarrer7 på 10-11-2015 14:18
Af ren nysgerrighed er jeg meget interesseret i at høre hvordan du endte med at få lavet projektet, da jeg står i en lignende situation pt.

 

Det vist sig at de tværgående, bærende vægge havde fundament, og det har jeg bevaret, inkl denn kuldebro, det medfører. Jeg turde ikke gøre andet... 
De langsgående, ikke-bærende vægge har jeg understøbt med lecablokke under 50-60% af væggens længde, og det hele står der endnu. 

Jeg skar betondækket 5-10 cm fra væggene, gravede det op og gravede ud til 300mm styropor, dvs omkring 50 cm dybt, så der kunne støbes betondæk med varmeslanger og lægges klinker ovenpå. Jeg lavede kantisolering med 30mm styropor, så det nye dæk er flydende. Foreløbig er der kun knækket 3 klinker, så det ligger altså rimelig fast trods alt... 
Når jeg nu alligevel var i gang blev det også lige til en 2 meter bred karnap med døre ud mod en ny terrasse mod vest, inkl havudsigt 

 

 


MVH Leo

Tak tak..Det lyder præcis som mit projekt på nær de bærende vægge.
Hvordan fik du så støbt helt op til indervæggen ? ekspanderende beton eller ?

Og hvor fik du ideen til at bruge lecablokkene ?

På forhånd tak

"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som er muligt at begå inden for et begrænset område." - citat Niels Bohr.
Lecablokkene valgte jeg, fordi de giver en rimelig isolation ift. massivt murværk.

Understøbningen lavede jeg med mørtel, ikke med ekspanderende beton.
Jeg stillede nederste lecablok i en god klat beton, justerede, så der var plads til en blok mere ovenpå plus en fornuftig fuge, som jeg kunne fylde ud med en fugeske og en ret fast mørtel. Det blev sq meget godt, og huset står som sagt endnu...

MVH Leo

Hej Leo 

Jeg står her godt 9 år efter dit oplæg og skal til det samme :-)  ( se tegning) 

Jeg håber stadig du er herinde, for jeg har et par supplerende spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe med. 

Hvor lang tid ventede du, før du sat den næste lecablok på? 

Hvor land tid ventede du, før du kunne støbe ved siden af den forig støbning. 

Ergo, hvor lang tid til hærdning af de 2 arbejdsgange. 

På forhånd tak.

Jeg har også understøbt mine mure.

Jeg understøbte med 5-8 cm beton i  bunden til at sætte lecablokkene i. Jeg murede 2 lecablokke op med samme betonblanding imellem blokkene som i bunden. Jeg sørgede for at have 1-2 cm imellem den øverste blok og muren (plan flade - ren sten, ikke puds). Jeg havde forøvrigt også murpap imellem de to lecablokke.

Jeg støbte 1 meter ad gangen (4 blokke) og ventede 2-3 døgn med at ligge en ekspanderende betonfuge imellem øverste blok og muren. Der gik yderligere 3-4 dage før jeg støbte ved siden af.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis