Understøbning af indv. vægge

Hej

Jeg har et hus fra 1974 med bærende indvendige murede vægge, som står på et betondæk. Der er ikke fundament under væggene, kun betondækket, som er 10-15 cm tykt og ligger på grus.

I forbindelse med etablering af gulvvarme vil jeg fjerne betondækket, grave ud og lægge Styropor ud før støbning af nyt gulv, og så skal væggene selvfølgelig understøbes så de stadig er bærende...

Hvor tæt kan jeg gå på væggene, når jeg fjerner betondækket ?

Hvor store sektioner kan jeg understøbe af gangen, og hvordan sikrer man, at man faktisk får understøbningen helt op til væggen, så reelt bærer væggen og ikke bare ligger ½ cm under den uden kontakt.... ?

Jeg forestiller mig noget med lave plads til en enkelt fundablok af gangen,  placere den i en klat beton og så sætte en støbekasse omkring, hvor jeg så kan støbe med en mere flydende beton, som jeg kan få ordentligt ind under væggen.

Jeg starter med at lave et enkelt rum og kan derfor ikke komme til under væggen fra begge sider !!

MVH Leo

Hej Jeg har et hus fra 1974 med bærende... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Christian 

Mange tak for svar. 

Murede du begge lecablokke på samme tid?

Jeg har lavet samme nummer men brugte en mørtelfuge som blev trykket ind med fugeske i samme arbejdsgang som op muring af blokke. Ventede 2 dage før der blev gravet ud ved siden af. Det har ikke rykket sig det mindste. 

Men husk at du ikke må grave længere ned, og så bagefter fylde jord i. Det skal mures ned på den oprindelige hårde jord / sand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik 

Hvad mener du at jeg ikke må grave længere ned? 

Jeg graver selvfølelig ikke længere ned, før jeg har understøbt. Men efter at jeg har inderstøbt, graver jeg ca 10 cm over de nye fundaments underkant. 

Annonce

Ikke indstøbt / understøbe :-) 

Iphone længe leve

Det er også det Erik mener. Så længe du ikke graver længere ned end du har støbt, så er det fint.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis