Nyt gulv i stueetage (Gulvvarme, dampspærre, undergulv)

Står overfor et større projekt, hvor jeg ønsker at skifte gulvet i hele min stueetage og lægge gulvvarme.

Under stueetagen er der en fuld opvarmet kælder (pånær et viktualierum, der ikke er opvarmet).

Jeg regner med at fjerne hele det gamle gulv, ned til gulvbjælkerne.

Gulvbjælkerne ligger med 90 cm afstand.

Har tænkt mig følgende opbygning af gulvet
  • Gulvbjælker med 20 cm Rockwool isolering imellem (90 cm. mellem bjælkerne)
  • Yderligere stabilisering (strøer?) mellem gulvbjælkerne.
  • Undergulv (Thermogulvplader eller forskalningsbrædder)
  • Varmefordelingsplader+pexslanger
  • (evt. dampspærre)
  • Gulvpap eller andet trindæmpende.
  • 18mm "Klik" parketgulv (Kährs)


Nu til spørgsmålene.

A) Dampspærre:
  1. Kan ikke lige finde ud af om der skal dampspærre til, nu hvor kælderen nedenunder er opvarmet (pånær viktualierummet)
  2. Er der specielle hensyn jeg skal tage til rummet, der ligger over vaskerummet?
  3. Er det det rigtige sted (mellem varmefordelingspladerne og gulvpappet) jeg placerer en evt. dampspærre.

B) Undergulv:
  1. Hvordan bygger man et fornuftigt undergulv mellem gulvbjælker med 90 cm's afstand.
  2. Thermogulvplader: Thermo gulvplader kræver max 60 cm. mellem strøer -- hvad gør jeg så?
  3. Forskalningsbrædder: Overvejer at benytte forskalningsbrædder istedet for thermogulv. Gør det det nemmere eller sværere med det 90 cm. bjælkeafstand.
  4. Er forskalningsbrædder en ligeså stabil løsning som thermogulvplader?

C) Placering af parketgulv:
  1. Hvis jeg benytter forskalningsbrædder er det så 100% påkrævet at parketgulvet monteres på tværs af forskalningsbrædderne -- dette vil kræve at jeg enten monterer parketgulvet i "forkert retning", eller skal placere forskalningsbrædder parallelt med gulvbjælkerne, hvilket vil kræve ekstra "strøer" mellem gulvbjælkerne (men det er måske allerede nødvendigt med de 90 cm's bjælkeafstand)
Ved godt at der er mange spørgsmål - Hvis du har svaret på blot et enkelt modtager jeg jo også det med kyshånd

På forhånd tak

Thomas Q
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
A:  Når der er et opvarmet rum under skal der ikke dampspærre i.
     Hvis der er lidt meget fugtighed i vaskerummet, så skal der laves 
     noget ventilation og/eller en affugter

B:  De 90cm er problematiske for begge løsninger, du skal ned i max 
     60cm C-C alt efter hvilken løsning du vælger at lave, du skal bare
     huske at tage højde for lofthøjden (230 cm)
    
     Forskalling er meget stabil

C:  Alt efter hvilken løsning du vælger i B, bestemmer du retningen på
     det færdige gulv


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming,

Tak for dine svar. Jeg har siden fået et nyt "problem".

Jeg fjerner jo det gamle indskud (der er ca. 6 cm. ler/sand imellem de to etager). Det er der vel primært for støjisolering (?).

Jeg havde tænkt mig blot at lægge 20 cm Rockwool, men er nu blevet bange for støj problemer.
Loftet i kælderen er et gammelt pudset loft. Det er lige renoveret (spartlet, filt hele baduljen)- og der er ikke lige plads til at montere et par dobbelte gipsplader.

Her tænker jeg så, at termogulvpladerne (22 mm. spånplade med not og fer, der bliver limet sammen) giver bedre støjdæmpning end forskalningen -- men er det nok???

Mvh. Thomas Q
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville nok lade indskudet være, også komme lidt mindre isolering i.
Det varme der trækker ned i kælderen, skal jo ellers bare komme fra den varmekilde der er der nede. og så hellere en god lydisolering.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også