Indstilling af tændning 4 takt motor 1 cyl

Jeg har en NSU 65 motor 4 takt med 8,5 hk
Jeg har lige sat nye platiner og kontensator i og vil have det hele indstillet 100 %
Mit spørgsmål er hvordan jeg indstiller tændningstidspunket ??
(2,3-2,5 mm før dødspunket tror det er det samme som i top)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis tændnings punktet skal ligge 2,3-2,5 mm. før top er det ikke det samme som dødpunktet / topstillingen. Du skal have et måleinstrument så du kan måle de  mm. ned fra toppen, og vær opmærksom på at det skal være før top ikke efter top af omdrejnings retningen. Thansen har så vidt jeg husker sådan en lille smart dims du kan indstille stempel højden med, den skrues ned i tændrørs hullet. Dette dur dog kun hvis dit tændrør sidder lige oven i cylinderen
Jeg vil førstr finde det punkt hvor stemplet står på 2,3 mm. før top, herefter vil jeg stille platinen så den åbner lige nøjagtigt på det punkt. Dette gøre nemmest ved at have en lille pære med et par ledninger loddet på hvor du så forbinder den ene ledning til den isolerede del af platinen og den anden til stel. Forudsætter at der er strøm på (fra akomulator) Pæren skal lyse når platinerne er samlede og slukke når de deles. Og det er lige nøjagtigt det punkt hvor lyset slukkes der er tændnings tidspunktet, det skal så stemme overens med at stemplet er 2,3mm fra toppen i omdr. retningen.
Vil det sige at det er lige der hvor platinerne åbner sig den tænder ??? ( jeg troede det var der hvor den lukkede igen !!!)
HÆ HÆ Det troede jeg også engang, men blev klogere  Det øjeblik den åbner danner den en gnist.
Prøv at sætte din boremaskine til i en stikkontakt, giv så fuld drøn på maskinen og hiv stikket ud af kontakten, så vil der nok også springe en gnist efter stikket. Ikke noget du skal lege for tit med vel
Annonce
ok...
Har du noget forstand på at måle en tændspole ???Jeg har 2 til den samme fræser go vil gerne have den i der er bedst ..jeg har også en lysspole kan man måle det ?? jeg tror der er 2 kredse i den (6v 16 W)
kan jeg ikke tilføje et billede her ???
Det er billedet
ok..jeg lægger den lige ud i forumet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis