Luft-luft-varmepumpe med vandret indedel?

Jeg påtænker at installere en luft-luft varmepumpe i min kælder.
Men da der ikke er ret højt til loftet, spekulerer jeg på, om man kan montere indedelen på undersiden af loftet, altså med den normale monteringsflade op mod loftet?

Så vidt jeg forstår består indmaden i kassen af en "radiator", stort set, samt en blæser, en motor til at aktivere  lamellerne med, samt noget styreelektronik, display, mm.

Den eneste komponent jeg kan forestille mig ikke er ligeglad, er "radiatoren", men den fungerer vel med pumpetryk, og er ikke afhængig af sifonvirkningen, så hvorfor skulle det ikke virke?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver altså noget hø hvis du skal bruge den til at køle med eller fjerne fugt, med mindre du har plads til en stor balje nedenunde den :-) Sæt den 40-50 cm over gulvet og træk rørene op og ud i en kabelkanal, eller endnu bedre, ring efter en kølemontør og lad ham råde dig. Selvom du ikke skal bruge den til køl/fugt så er det stadig noget hø. med mindre du vælger en loftmodel, som er noget dyrere
Skrevet af søk på 18 apr 2010 23:37
Det bliver altså noget hø hvis du skal bruge den til at køle med eller fjerne fugt, med mindre du har plads til en stor balje nedenunde den :-) Sæt den 40-50 cm over gulvet og træk rørene op og ud i en kabelkanal, eller endnu bedre, ring efter en kølemontør og lad ham råde dig. Selvom du ikke skal bruge den til køl/fugt så er det stadig noget hø. med mindre du vælger en loftmodel, som er noget dyrere

Baljen kan jeg ikke rigtig se, er nødvendig.
Jeg vil jo stadig føre kondens-afløbsslangen ud sammen med de øvrige rør.

Kølemontøren kommer skam med på råd, men jeg har mødt lidt for mange håndværkere, der siger "vi plejer at sætte den sådan her", så jeg vil gerne vide om der rent teknisk er større hindringer for denne monteringsmåde.

Loftmodellen bliver nok noget i vejen i etagen ovenover.

Altså... Der sidder en afløbsbakke under coilen/radiatoren i fordamperen.
Den kan opsamle vandet på samme måde som en spand der står under en utæt vandlås. Men hvis du hænger spanden op, med bunden ind mod væggen, løber vandet ud...
Det er samme princip her.

Så hvis du kan et trick med at få vandet til at løbe opad, hører jeg gerne om det ;-) (Har kun set det i Eksperimentariet. Men der snyder de...!!)

De fordampere der kan købes til både at hænge på væg og under loft, er konstrueret til at opsamle vandet og lede det væk.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Som Næstformanden skriver, og så lige en anden ting... Tror ikke du kan få en alm væg moden til at sidde fast i de klips der holder den. de er kun beregnet til at holde den ind til væggen. Den falder ned og vil kun hænge i de øverste tapper. Man kan få en loftmodel der ikke skal igennem loft og gulv og som fylder mindre i højden end en alm. vægmodel.
Tak for svar!
Det er altid godt at få øget sin viden, inden man sætter gang i et projekt.
Jeg kunne jo montere den over afløbet i vaskerummet.
Men jeg tror jeg flytter lidt om på inventaret, så en vægmontering bliver mulig!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis