Kælder under nybyg

Hej Skal til at bygge hus og vil gerne have 70 m2 kælder under en del af huset og er interesseret i at bygge den på den billigste måde. Hvilken måde er den billigste?? Soklen/dæk skal selvfølgelig støbes på normal vis. Det kræver selvf. at jordbunden tillader kælder i 3m dybde. Mit spørgsmål er om den billigste måde er multiblokke fx 10*40*60, fundablokke og støbe i dem, leca blokke eller er det ex multiblok i ydermur og mursten i indermur og isolering imellem? Et andet spørgsmål. Mange kældre er isoleret udvendig på muren + en fugtspærre/dræn, kan man undvære det, hvis man fx benytter isolering i hulmuren i kældermuren?? Det var vist det for idag... :o)

 SELVBYGGER!!!

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min Macbook har lidt problemer med LDS's side, når jeg laver mellemrum i mine indlæg, så står det hele ud i en køre, når jeg poster...bær lige over med det...

 SELVBYGGER!!!

Hej
Ved ikke så meget om emnet, men stødte ind i denne side for nyligt i anden forbindelse. Den er ret oplysende om emnet.

http://www.bolius.dk/viden-om/byg-nyt-hus/artikel/kaelder-under-nyt-hus-eller-ny-tilbygning/

Ved ikke om linket virker, ellers lav en copy-paste..

God dag :o)
Mvh. Martin
He he.. Fint nok dit link virker Koluda men det fører altså en ind til en side om hvilken væg ens billeder skal hænge på   Det sidste >20%< i linket skal fjernes
Ellers en pæn tanke

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

har godt læst den der, men den der hobby artikel er ikke sagen for mig...hehe...flere af deres artikler er faktisk fine nok, men de priser der er jo helt hen i vejret...5-700.000kr for 70 kvm kælder under nyt hus...jo jo.............

 SELVBYGGER!!!

"Siger" man ikke at en kælder koster 5K meteren, uindrettet? Eller er det ved at være en forældet pris?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Det vil være ret tåbeligt ikke at fugtsikre og isolere din kældervæg udvendigt. Når nu du er i gang og har jorden fjernet, er de 10.000 kr. til platon, sundolit og dræn ret godt givet ud.

Jeg ville ikke benytte et gasbetonprodukt som kælderydervæg..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Overslagsmæssigt ligger en kældervæg på ca. 5500 kr. ex. moms, pr. lbm. med en højde på 2,5 m
Men det koster hurtigt 40.000 kr at grave ud til en kælder inkl. bortkørsel af jord. Så man kan hurtigt bruge 500.000 kr.
på at lave en kælder.
Jeg vil lave alt selv og jord blir jævnet ud på grunden...har også lidt svært ved at se hvordan materialerne kan løbe op i 5.500kr pr. Meter...??? Mener det burde jo ik koste væsentligt mere end at bygge over jorden, hvis man lige ser bort fra isolering mv uden på kælder muren og det koster sgu ik 500.000kr at bygge 70 kvm over jorden...jeg snakker kun materiale priser her, for laver alt selv...

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis