Kælder under nybyg

Hej Skal til at bygge hus og vil gerne have 70 m2 kælder under en del af huset og er interesseret i at bygge den på den billigste måde. Hvilken måde er den billigste?? Soklen/dæk skal selvfølgelig støbes på normal vis. Det kræver selvf. at jordbunden tillader kælder i 3m dybde. Mit spørgsmål er om den billigste måde er multiblokke fx 10*40*60, fundablokke og støbe i dem, leca blokke eller er det ex multiblok i ydermur og mursten i indermur og isolering imellem? Et andet spørgsmål. Mange kældre er isoleret udvendig på muren + en fugtspærre/dræn, kan man undvære det, hvis man fx benytter isolering i hulmuren i kældermuren?? Det var vist det for idag... :o)

 SELVBYGGER!!!

Hej Skal til at bygge hus og vil gerne have 70 m2... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den rå materiale pris ligger på ca. 2300 kr. inkl. moms pr. lbm. (pr. 2,5 m2 kældervæg)
Jeg vil næppe lave det under jorden selv, specielt når jorden skal tilbage omkring kældervæggen, men held og lykke
Hvis du laver det selv, så sørg for at flytte overskudsjord et godt stykke væk og at dine kanter har en tilpas lav hældning til at de ikke pludselig skrider. Det kan godt være at det siger sig selv, men det er set før at en privatperson pludselig ligger under flere tons jord pga. lemfældig omgang med byggepladsen. - og så har man ikke så megen glæde af sin kælder længere.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Det klart der skal tages de nødvendige forholdsregler når man arbejder under jorden...

Jesper >> Når du nævner ca 2.300kr pr. blm, hvilke materialer taler vi så om, leca, multiblokke, isolering, dræn osv?? Tænker på, hvilken opbygning har væggen så fra jord til indermur?? Tak!

 SELVBYGGER!!!

Det er ikke så vanskeligt at regne materialeomkostninger ud. Du ved din kælder er 70m2 og med 3m høje vægge, det er ca.100 m2 væg. Der går 10 fundablokke på en m2, så du skal bruge 1000.
Så kan du ca regne ud hvor meget beton der skal bruges i alt, du kender størrelsen af dit gulv og hvor tykt du vil støbe, blokkene skal også fyldes op, med mindre du bruger leca.
Nu ved jeg ikke hvor høj din kælder skal være (over jorden), men lad os sige du har 2 meter under jorden så skal du bruge ca. 65 m2 125mm isolering. Du skal have platonplader, 65 m2 + overlap og afslutninger + omfangsdræn og en pumpebrønd hvis drænet ligger under kloakken.
Under kældergulvet skal du have mindst 150mm kapillarbrydende lag + 200mm isolering.

Opbygning gulv (oppefra og ned):
80mm Beton
200 mm isolering
150mm kapillarbrydende lag

Opbygning væg (indefra og ud)
Kældervæg
Platon
125mm hård isolering

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Mange tak for Info...vil regne på det efter arbejde...ved bare jeg vil ærge mig når huset er færdigt og jeg ikke fik lavet min kælder med pool/slyngel stue og hjemme bio... ;o) tak!

 SELVBYGGER!!!

Skrevet af Petreababy på 20 apr 2010 11:39
Mange tak for Info...vil regne på det efter arbejde...ved bare jeg vil ærge mig når huset er færdigt og jeg ikke fik lavet min kælder med pool/slyngel stue og hjemme bio... ;o) tak!

 Jeg går selv med tanker om en tilbygning til huset, på gavl siden, hvor jeg også vil have kælder under. Ved dog ikke hvordan man skal understøtte gavl væggen mens man graver ud, og støber, men det kommer jeg nok til på et tidspunkt :p 

Men hvordan gik det så med dit "selv bygger projekt"  Jeg regner også med at ville lave meget af det selv nemlig.  Hvad løb det op i af pris, timer og hvad har du fået af erfaringer, og gjort at kloge bagtanker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis