Kartofler og ærter i kompostjord ?

Jeg har lige lavet et højbed hvor der skal plantes kartofler og ærter snart.
Jeg har hentet en masse kompost jord til det men er lidt i tvivl om man kan plante kartofler og ærter i jorden eller om det er for kraftigt. ??

Jeg har ikke rigtig noget normal jord at blande op med...så hvis det skal blandes skal jeg købe mig til det...og hvor gør man det?

Det nærmeste sted er stengården i Hvalsø... http://www.butik-stengaard.dk/ Hvis jeg skal have noget jord at blande med der, skal det så være det der hedder HAVEMULD MED SPAGNUM, eller kan man blande det med sand eller andet?

Om ikke andet. Er det selvmål at plante kartofler og ærter i denne kompostjord eller kan det lade sig gøre?? Og hvis det ikke er en god ide, hvor skaffer jeg så jord eller andet at blande med?

På forhånd tak...og rigtig god weekend til alle!!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
komposten er formentlig for kraftig selv til ærter og kartofler
selvom folk siger det kun er et jordforbedringsmiddel men
det er kun hvis det er helt nedbrudt.
du skal blande det med jord og sand (hvor meget snad afhænger af hvor leret jorden er)

kan du ikke komme afsted med at skrabe 4-5 cm muld af fra andre steder i haven til at dække
behovet til højbeddet(du kan jo smide lidt blandet sand/kompost der i stedet for og få det kultiveret ned i.

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

så har du da masser af muld, mere end rigelig
du tager  en spade og stikker af og så tager du græstørvene op i firkanter
hvor efter du skræller mulden af  i 5cm dybde tilføjer blandet sand/kompst
i jorden hvor tørvene har været stamper let så når du ligger tørvene tilbage
bliver en overhøjde på ca 1cm (skulle passe når jordblandingen falder sammen
igen) derefter vander du hele området hvor du har løftet tørvene
et par gange om ugen i 2-3 uger så rødderne lige får fat igen.

voila så har du din muld
men tag det fra et område du ikke ser så tit nede bagved

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hehe....ja...

Men for satan der skal graves meget hvis jeg skal skaffe muld....og jeg er ikke typen der gider for meget for at græsplænen skal bestå...

jeg er meget mere til at købe et eller andet...jord...grus...sand....muldjord eller andet og så bruge det.

Såååå...kan jeg bruge "muldjord med spagnum" og så måske kombinere det med en god mængde sand?
det skulle der vel ikke være noget i vejen for at bruge når du nu insistere :--))
men bland lidt sand og kompost i med det samme nu du endelig er kommet igang
med skovlen

men er du nu sikker på det er det rigtige for dig , det der med sådan et stykke køkkenbed
det skal jo passes ......:---)) :----))......ha ha ha ha ha ha

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
Hehe...yes....jeg ved godt jeg modsiger mig selv lidt.

Jeg tror min pointe er, at jeg ikke gider for meget med at skulle grave og gøre ved for at få noget muld op hvis jeg kan betale mig fra noget sand/jord med spagnum eller grus og så bare blande det i og det er lige så godt! :-)

Men jeg tolker at sand er det bedste at blande i?

Jeg har fyldt bedet med 2 trailerfulde kompost...og bedet er lidt over ½ fyldt nu. Så spørgsmålet er hvad den sidste ½ del skal bestå af...???
du kan købe et par baller ugødet sphagnum og blande i, evt. kan du også tømme knægtens sandkasse i.
Du kan evt kigge lidt på guloggratis/denblåavis og se om der ikke er nogen i dit område der har lidt jord de vil af med, der plejer at være masser af den slags i det område jeg bor http://www.guloggratis.dk/diverse/bortgives/andet/annonce/7568702

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
GOd ide...det vil jeg lige lure på
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis