Vandret planke hegn..

Hej..

Jeg skal til lave en et planke hegn det der skal læg nord, nordvest..

Hegnet skal opsættet imellem to bygninger og det er ca 12 meter fra skel..

Jeg har tænkt på at det skal være 2.7meter høj med en stolpe afstand på 95cm og en låge imidten.. hegnet bliver 5.9meter langt..
Men liggende forskudte planker imellem stolperne og en lægte på siden af stolpen.
Stolperne op af bygningerne bliver boltet i vægen i bund, top og midten...

Hvor meget beton skal jeg smede rundt op de fire stolper der står i midten. Det er ud mod åbne mark....

Skal jeg søge ved komunnen og lov til at sætte sådan et hegn op inde på min grund...

Jeg bor meget langt ude på landet med 700meter til nærmeste nabo og vej...

Jeg skal sener ha sat hegn op et skel ud til mark...
Skal jeg søge om den.

Må den maks være 180cm

Det hegn kommer til at gå langs med skel og lige ind på min grund
ned af bakker mod vest hvor der hvor der ca er en meter forskel i højden.... så er kan det ca komme op på 2.7-2,8meter...

Hvormeget sokel skal en hegn mod vest ud mod åbne mark.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tør man spørge hvorfor det skal være så højt ? Hvis det er for at undgå nysgærrige blikke er det den forkerte fremgangs måde, så behøver du ikke noget hegn.
Åh javel, men se så er det ikke et lukket plankeværk du skal have etableret, men et tremmeværk. Planker på højkant med lige så meget luft imellem som plankeren er brede, det vil bremse vinden. Laver du et der er tæt vil vinden blot forstærkes og komme snublende hen over plankeværket.
Håndværker har ret her ! er det en vind-bryder du skal have så skal den være åben ! er det støj og smugkig skal den være lukket

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Jeg vil lave det vandret med planker skiftevis på begge sider....og et skå top planke...

Ja det skal kun bruges til at bremse vinden da der er som sagt 700m til naboen og 1km til en rigtig vej....

Men hvor meget sokel skal jeg lave ved stolperne mod nord og imod vest.... jeg har gravet et par huller og de er ca 30x30cm...så fylde 15cm i bunden og så 45 stampet sandjord og 15cm beton og derefter 5 cm jord..

Er det nok...
Annonce
Stolpehuller skal være mindst 80 cm dybe, og så skal der sten ned langs pælen et lag sand på og vande det ned flere sten og sand og vande ned. Afslut med 10 cm. muld ! Så får du en stolpe der ikke er til at rokke ud af stedet efter et par dage.
Jorden på min grund er mest sand. og grus.. Er det godt nok hvis jeg bare stamper godt ned om stolpen....
du skal rent faktisk ned i 120 - 130 cm og så samme fremgangsmåde
som håndværkeren siger eller du kan smide en fugtig beton ned
omkring istedet for
grundet din store højde på hegnet bliver dybden sådan

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Okay... Jeg har gravet mine huller på 90-100cm dybe....

Altså det lille stykke hegn imellem bygningerne..

så får det 10-15cm beton i bund og top.... Så burde det kunne holde. da det også bliver boltet fast i bygningerne....
Jamen så gør du det ! Men hvorfor så spørge når du aligevel køre efter egne ideer
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis