Male køkkenlåger?

hej jeg har overvejet at male min køkken låger men har bruge for lidt vejledning
jeg ved man skal huske at vaske lågerne i grundrens, derefer skal de også spartles og slibes.
men hvilen slags maling skal man bruge
 

jeg kunne godt tænke mig at de skulle være hvide, måske højglans, hvis det kan lade sig gøre?
vil det være en fordel at bruge en sprøjte? evt
 (http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-va...ionhv5900/ eller skal det være en man kobler på en kompresser eller skal det rulles på)
har i andre gode råd? på forhånd tak

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil helt klart være en fordel at sprøjte det på, er meget hurtigere og giver et pænere resultat.

Jo mere glans du vil have, jo vigtigere er det også at underlaget er helt jævnt, så skal spartles grundigt og slibes med meget fint papir, husk mellemslibningen mellem lagene også.

Mon ikke din lokale malerbutik kan rådgive dig om hvilken lak der er bedst til opgave, skal jo være en meget stærk lak for at kunne holde til den belastning den udsættes for i et køkken.

hvis du agter selv at sprøjtemal dine køkkenlåger
skal du sørge for en rigtig god afdækning af omgivelserne
og lågerne skal afslibes med mindst korn 240 helst 400
og let slibning imellem lagene
også skal du sørge for at støvsuge og aftørre lågerne
og gulvet (hvis betongulv så brug en forstøverflaske
til lige at gøre gulvet fugtig for at binde støvet , støvet er din
værst fjende når du skal male og under tørreprosecces

VIGTIG: husk maske med det rigtige filter når du sprøjtemaler
selv om det muligvis er på vandbasis det du vil bruge

men alternativt så er der nogle autolakere der påtager sig
opgaven til en fornuftig pris hvis du ikke selv har mod på det


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
grisen.

Har lavet noget lignende, bare med lak til nogle køkken-låger.

Kender ikke den maler-sprøjte du linker til, men den er sikkert god til formålet, med hensyn til hvilken maling du skal bruge, må du forhøre dig hvor du køber din maling, de vil sikkert vejlede dig om hvilken der er bedst til dit formål.

For mange år siden(måske 20-30 år siden) købte jeg en lignende sprøjte fra Wagner den gik hurtigt i stykker, men der er helt sikkert sket for-bedringer siden dengang.

Jeg lakerede låger en sommerdag i min carport, fejede og vandede først for at binde støvet.

Brugte en billig maler-sprøjte den fra Jem & Fix og brugte vand udskiller mellem kompressor og maler-sprøjte.

Men husk hvis du bruger samme måde som jeg at trykket skal sættes væsentligt ned for ikke at ødelægge sprøjten, trykket står på embalagen til sprøjten, men det virkede fortrinligt til lakken, selv om det var den billige udgave (det var et sæt til omk. 150 kr mener jeg) for pumpe til dæk, blæsepistol til undervogns-behandling & malersprøjten.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skumrulle, og så glas 35 som er std på låger (det er vaskbart)

Vil gerne sætte en kasse øl på jeg kan få låger i samme stand ved at rulle maling på, som hvis det er sprøjtet

(Har malet mange døre hvor folk har ment de var sprøjtet)

Skum rulle er din ven
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej
tak for svarene!
er der nogen der ved om den pistol ville være god til opgaven http://www.linolie123.dk/shop/wagner-finecoat-w-7141p.html

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
wagner og earlex skulle få gode anmeldelser rundt omkring

husk dog på at uanset hvad pistol du vil bruge så skal den
gøres grundig ren ( = adskillelse ,rense dyse ,beholder, osv.)
efter hvergang du har brugt den

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Glem det mkh,- folk tror ikke på de kan få fine låger ved at rulle dem. Formentlig fordi de ikke ved hvordan....

Grisen se her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/19949/afv/topic

Her er opskriften hvis du vælger at rulle dem. Laver mange låger.

1. Vask grundigt af med grundrens, ISÆR rundt om håndtage. Evt skrue håndtagene af.
2. Vask efter med rent vand. (Der må helst ikke sidde grundrens/sæbe tilbage, da det kan få maling til at skalle af)
3. Slib grundigt over det hele, med sandpapir korn 120. Brug en plansliber/rystepudser hvis du har adgang til en.
4. Støv af/tør støv med en fugtig klud.
5. Grund det hele med en grundmaling. Evt hvis det er gamle egetræs låger, der er lidt gulnet i det, kan det være en ide at bruge noget spærrende grundmaling (f.eks Sigmas spærrende trægrunder), da man ellers risikere at der kan komme små gule/mørke gennemslag.
6. Spartel ujævnheder ud med en spartelmasse til træværk, evt ad 2-3 gange. (brug en såkaldt japanspartel til det, da de er beregnet til det)
7. Slib spartlen lidt let så den bliver jævn og plet de steder hvor der er spartlet med grundmaling.
8. Derefter kan du lakere/male lågerne med en acryllak minimum 2 gange. (Nogle fortrækker alkydlak, men acrylmaling holder lige så godt, hvis man har gjort forarbejdet ordentligt)¨

Når du skal male lågerne vil det være en god ide at købe en ordentlig lakrulle, og rulle malingen på og så selvfølgelig en ordentlig pensel.
Når du ikke er øvet, vil jeg anbefale du tager lågerne af, og maler 1 side ad gangen



Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jacko : Fin guide du har smidt der, den er der sikkert mange der kan få glæde af.... Ærgeligt folk bruger så mange penge på sprøjtepistoler til et enkelt projekt, for ikke at tale om alt den malig der går til spilde... Plus afdækning....

En rulle koster under 60kr


En anden ting, har du brugt den gule/orange skumrulle man kan få hos PP (Lak)

Jeg bruger ikke andet når jeg skal gi større flader lak, har ikke oplevet en rulle der gør arbejdet SÅ godt...

/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
mkh,- jeg har en liggende men har endnu ikke afprøvet den.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
jeg har bestil en sprøjte pistol og købt noget maling hos en maler...
så går i gang når jeg har tid en dag! kan da lige vende tilbage med resultatet hvis det er!

mange tak for svarene

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også