Mos i græsplænen

Hej

Jeg har brug for lidt råd og tips til effektivt at få fjernet mos fra min græsplæne.

Med venlig hilsen
Ny I Hus
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er mage måder at få mos væk på .jernvitriol kan bruges det har jeg gjort ,og så en moskniv på plæneklipperen når det er vissent.
Hvis der er MEGET mos, så kør et par ture med en vertikalskærer, og så efterså med frø, virkede ganske fint på min sommerhus grund, den har været tæt pakket af træer de sidste 20 år, men de blev væltet for ca 2 år siden, plænen fik en tur samme sommer, og i dag ser det hele fint ud

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
drys noget ganske alm helårsgødning ud. Den eneste ulempe kan være at du kommer til at slå plænen noget oftere end eller. (jeg har afprøvet det i praksis med glimrende resultat)

allan
Hej igen

Jeg har forsøgt at rive det øverste lag mos af, men der er virkelig meget! Derfor dryssede jeg i går almindelig helårsgødning ud over hele plænen, og håber det siver godt ned i dag med regnen.

Tak for de gode råd.

Heh, ja så bliver man jo ved med at få mos, kommer det ikke meget sol på den grund.?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
har givet min gødning og så revet den igennem nogle gange eller mange Kan man jo gå og gøre stille og roligt og tage lidt ad gangen så skal græsset nok komme igen

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
det skader jo aldrig at græsset får gødning .eller kalk et godt klister så græsset tager over.men så skal man også slå græs et par gange om ugen .men er der meget mos og man vil gøre det på den måde så skal man ikke være fedtet med gødningen

De gange jeg har brugt gødning har jeg nu ikke brugt mere end hvad man normalt ville drysse ud på en græsplæne. Jeg prøver dog at undgå at bruge gødning hvis der ikke er problemer idet jeg efterfølgende skal bruge kræfter på at slå græs. Men har man mos og gerne vil af med det så er det en hurtig nem og billig løsning. I virkeligheden er min teori at mosset kommer fordi græsset har tabt pusten gr. gødningsmangel.

allan
Så et indslag med en fra Haveselskabet. Han anbefalede at tromle plænen en gang om ugen indtil det er væk. Mos kan ikke lide at blive trykket åbenbart.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis