Kombi vandhane med sensor/manuel, monteret på koldt-lunkent-varmt

Som nævnt i en anden tråd (klik her), om forvarmning af brugsvand i en varmeveksler på faldstammen, kan jeg supplere med, at der nu er trukket tynde pexrør med friskt koldt vand til hanen på WC'et, køkkenvasken og køleskabet (isterningmaskine!). Desuden går vand til vasken i bryggers uden om veksleren, det samme for haveslangen. Men alt andet "koldt" vand, i det eksisterende system, kører nu gennem denne varmeveksler først, for at udnytte den så meget som muligt.

Håndvasken i badeværelset er nu skiftet til en ny model med sensor og manuel vandhane - kombineret (ret smart). Den har to udgange lige ved siden af hinanden, og sætter man hånden foran sensoren, kommer der vand ud som er blandet af varmt og "lunkent" (forholdet vælges under vasken, ikke termostat men fast, og det virker fint). Den manuelle hane ovenpå sidder også på det varme, men den kolde side direkte på det "rigtige" kolde vand. Der er derfor stadig alle muligheder tilbage fra en konventionel vandhane, fra helt koldt til helt varmt, trinløst, mens vandet fra sensoren kører på "lunkent"/varmt vand blandet. Sensoren sidder lidt skråt på vandhanen, så den ikke tænder utilsigtet hvis man bruger den manuelle hane. Vil man bruge vandet fra sensoren, placerer man bare hånden lidt til højre for der hvor vandet kommer ud, og den kører i ca 5 sekunder. Vil man have mere vand, flytter man bare hånden lidt til højre, så kører det 5 sekunder igen. Da der også er cirkulation på vandet (tidsstyret), så behøver man ikke lade vandet løbe for at få varmt vand, så vi sparer nu en masse både på energi OG vandforbrug ...
Vandhanen er sådan set ikke lavet til koldt-lunkent-varmt, men jeg har bare monteret det således, at der hvor der er koldt ind, har jeg monteret 'lunkent' (dvs, forvarmet), og i stedet for at lade gennemløbet fra blokken med ventiler og styring gå videre til det kolde, har jeg proppet den af der hvor den skulle gå videre til det kolde, og sat den "rigtige" kolde direkte på den manuelle del af vandhanen. Det er ret simpelt, kræver bare at man køber en prop der passer på. Jeg kan uploade et billede af hvordan det er monteret, hvis det har interesse.
Oras ventura
Det er den her vandhane vi købte: Oras Ventura, og nu overvejer jeg kraftigt også at købe den tilsvarende model til køkkenet.
Oras Ventura (Køkken)
Den virker på samme måde men har en svanehals på det manuelle vand så der er plads til gryder mm. Tænk at slippe for at røre ved vandhanen når man vasker hænder efter toiletbesøg, og tilsvarende i køkkenet, når man er fedtet ind i et eller andet, sætter man bare hånden under hanen, så løber vandet. Det sparer energi og vand, derudover er det mere hygiejnisk og ekstra komfort ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder spændende med sådan en hane .
jeg ville da godt se den montering med propløsningen.

jeg syntes fem sekunder er lidt (tænker på de offentlige steder hvor tilsvarende er monteret)
man kan da dårlig nok få tid til at gøre hænderne våde, kan den indstilles på tiden?

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

5 sekunder virker fint. Og de gange man har brug for mere, flytter man bare hånden lidt til højre, så kommer der 5 sekunder vand mere.

Så længe man bruger vandet ser den ikke nogen bevægelse, da sensoren kigger skråt til højre. Med mindre man holder noget foran der. Hvis nu vandet kørte i et par sekunder EFTER man flytter hænderne, så spilder man ekstra vand der. Det er netop smart at sensoren sidder til højre, også til hvis man bruger den "manuelle" vandhane, for så er man ikke interesseret i at begge vandstråler løber.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Opdatering: Jeg kan nu oplyse at jeg har valgt et andet mærke til køkkenet, men som virker efter samme princip, nemlig en "Iqua 2in1" vandhane til godt 5500 kr (!!!):



Nok er den dyrere end en almindelig køkkenvandhane, men ud over at spare vand og energi, så giver den også ekstra komfort og bedre hygiejne, og hvis den bare holder længe nok så er det en god investering ...

Vi valgte Iqua i stedet, da den har et-grebs håndtag til den manuelle del af vandhanen, hvorimod den anden vandhane ovenfor har seperat greb for koldt og varmt. Og så er der designet, ingen af dem er helt kønne synes jeg, men den her Iqua er den mindst grimme af dem
Kunne de ikke bare lige ha udformet tuden der vender nedad (sensor delen) på en lidt mere elegant måde ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der skal jo være plads til optimering

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Plads til optimering?

I øvrigt så medfølger peberfrugterne ikke ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Opdatering:

Jeg fik mig en IQUA 2in1 som ovenfor på billedet. Men der var flere fejl på den.

For det første var batteriet der fulgte med fladt. Derudover var en af de fittings inde i basen af hanen, utæt, så der kom vand inden i. Den kunne ikke tætnes på normal vis, så den blev returneret.

Jeg sagde jeg hellere ville ha en Oras Ventura i køkkenmodel, ligesom den man kan se på billede to, i første post her i tråden. Den er i øvrigt ca 500 kr billigere, og Iqua importøren gik med til at tage Iquaen retur, og så fik jeg en Oras Venture i stedet.

Så nu har vi Oras Ventura i både køkken og bad, og de virker bare strålende ("haha"!). De er en smule forskellige men begge er perfekte til at montere på varm-lunken-kold systemer som det jeg har lavet med "afløbs varmeveksleren". Begge haner har en manuel og en sensor del:

Manuel hane delen: VARMT og KOLDT
Sensor hane delen: VAMRT og LUNKENT (fast indstillet temperatur som kan justeres på styreblokken).

Alt i alt er jeg meget tilfreds med min løsning som både sparer vand og energi, samt øger komforten og hygiejnen - omend det er en større investering. Men skal man alligevel skifte haner ud, kan jeg varmt anbefale det ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Opdatering September 2010: Som nævnt ovenfor er der installeret 2 armaturer, begge Oras Ventura kombinerede manuel hane med sensordel. Den ene i køkkenversion, den anden i badeværelsesversion.

Ekstra toilettet som nu er ved at være på plads, har til gengæld fået monteret en fodpedal i stedet. Det er faktisk meget smartere end med sensor. Skulle jeg lave det hele om igen, ville jeg faktisk droppe de dyre sensor haner og i stedet bruge fodpedal.

Fodpedalen koster godt nok ca 1500 kr med moms (via nettet), men til gengæld kan man spare et armatur og i stedet montere nogle rør, f.eks. i krom og med vinkler på. Det ser faktisk meget sejgt ud! Og nå man skal have vand, træder man bare på pedalen på gulvet. Der er kun installeret forvarmet vand ("lunkent", se ovenfor) i WC'et, da det kun er til at vaske hænder i. Samme vand bruges til WC'et (indtil der bliver installeret regnvand).

Det fungerer rigtigt godt med pedalen. Det er simpelt, og man træder bare så lang tid man skal have vand. Sensoren på badeværelset aktiveres i 5 sekunder for hver cycklus. Nogle gange skal man bare bruge et sekund, andre gange mere end 5 sekunder. Med fodpedalen kan man virkeligt spare, fordi man har begge hænder fri, men alligevel kan tænde og slukke vandet kun lige der hvor man har brug for det.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg er så glad for fodpedal løsningen, så jeg nu har bestilt en fodpedal mere, denne her til koldt/varmt vand. Den fungerer således at jo længere man træder pedalen ned, jo varmere bliver vandet. Denne pedal bliver til bryggerset, hvor der også er installeret en "kaffe/pasta" varmtvandshane, som kører direkte på det varme vand (uden om ventilen der regulerer det varme brugsvand ned i temperatur).

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis