vandpumpe virker ikke

Hej.
Vi har et sommerhus i Sverige med vand fra egen brønd. En gammel vandpumpe har hidtil sørget for, at vi har vand i vandhanerne. Desværre har den hårde vinter også været hård ved vandpumpen, som er revnet (den står i et lille skur). Vi har købt en ny pumpe (samme størrelse som den gamle) og fået hjælp af en flink nabo til at afmontere den gamle og installere den nye. Men det fungerer desværre ikke. Når pumpen har kørt et par minutter slår relæet (jordfejlsafbryderen) fra. Vores nabo har afprøvet pumpen hjemme hos sig selv og siger, at dér fungerer den fint. Han mener, vi skal have en vvs-mand til at se på, om der er noget galt med slangen/røret, som går fra brønden til pumpen.
Da relæet slår fra, mener vi (som absolut ikke er handymen), at der må være sket noget med el-installationen, evt.  på grund af den kolde vinter, så det er en elektriker, som vi skal have til at se på det.
Er der nogen her, der kan hjælpe med gode råd til os om, hvad vi skal gøre, så vi igen kan få vand ind i huset?
MVH
Molash
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
alt efter hvilken type pumpe det er , er det meget sansynligt det er en vvs mand der skal se på den
kan være det er nødvendigt at fylde noget vand i røret først

Hej Bredker.

Tak for dit svar.  Dette er den nye pumpe:

Pumpautomat 10/20
opupPic('prodimg/large/1498_1.jpg')">Pumpautomat 10/20
opupPic('prodimg/large/1498_1.jpg')">Förstora bild [script removed] [script removed]
Jetpumpen är en enkel, driftsäker och mycket prisvärd pump för villa, lantbruk, sommarstuga, trädgårdsbevattning m.m.1-faspumparna har ett inbyggt motorskydd, 3-faspumparna skall kompletteras med ett separat motorskydd. Pumpen klarar sugdjup ned till 8-9 m och tömmer själv sugledningen från ev luft när anläggningen startas upp (pumphuset skall fyllas med vatten). Med Jet 10M pump och 20 L hydrotank. Lämplig storlek i en sommarstuga.

Egenskaper
» Pumptyp Jet 10M
» 20 L hydrotank
» 1-fas
» Motor 1 hk
» Max L/min 50
» Max tryck 4,5 kg
» Längd 530 mm
» Bredd 270 mm
» Höjd 550 mm
» Anslutning inv. Inlopp 25R
» Anslutning inv. Utlopp 25R

Det er samme type som den gamle pumpe. Vi har fyldt vand i.
Jeg forstår ikke helt det du skriver med at pille jordledningen fra og se om den virker. Hvis pumpen ikke er tilsluttet el, kan den så køre? Eller mener du, jeg skal prøve at sætte den til i et stik inde i huset via forlængerledning? I så fald, vil sikringen så ikke springe? Undskyld min uvidenhed, men jeg har ikke så meget forstand på el/vvs (og mange andre ting ).
MVH
Molash
, ja prøv at sætte den på en ledning så der kun er nul og fase på , og kobbel jorden fra ( gul/grøn ledning )
når det er dit relæ der går er det pga en overgang til jorden , sikringen ryger ved korsslutning eller overbelastning
hvis den køre fint uden jord , har du fået indkræset problemet til dette og vi har noget at fejlsøge udfra istedet for at famle i blinde
Hej igen.
Du skriver:
"ja prøv at sætte den på en ledning så der kun er nul og fase på , og kobbel jorden fra ( gul/grøn ledning ) "

Tak for din hjælp, men jeg forstår altså ikke helt, hvad du mener. Skal jeg ændre noget ved selve ledningen og stikket til pumpen? Vil du skære det ud i pap - tak.
Hilsen Molash
Annonce
I stikket pumpen er koblet til i, altså stikkontakten, der har du en brun, en sort og en grøn/gul ledning. Han siger du skal pille den gul/grønne ledning fra, også prøve pumpen, for at se om der er overgang i pumpen.

Mvh Thomas Hansen

Hej.
1000 tak for jer svar. Vores flinke nabo har fundet ud af, at det ikke er elektriciteten, det er galt med. Han har prøvet at sætte pumpen til igen, og relæet slog ikke fra mere. Han mener, det var på grund af fugt i stikket og at det må være noget med selve pumpesystemet, som ikke fungerer. Vi tager derover på fredag og vil så få en vvs'er til at se på det.
Men tak for jeres gode råd. Måske får jeg brug for jer en anden gang.
MVH
Molash
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis