Ej godkendt til beboelse - og hvad så?

Hejsa

Synes der findes mange kældre, der ikke er godkendt til beboelse, men som alligevel bruges som børneværelser.

Hvem kontrollerer, om det bliver brugt som beboelse? Får man en bøde eller hvordan, hvis det bliver opdaget?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det største problem med beboelse i kælderen, er normalt at der ikke er flugtveje ved evt. brand.

Om det bliver opdaget eller ej, betyder jo ikke det store, men er der ikke flugtveje fra de rum, er det direkte uforsvarligt at benytte det som beboelse.

Der er ingen der render rundt og undersøger om man bruger rummene til beboelse eller ej, men ved evt. salg har dette selvfølgelig en betydning at rummene ikke er godkendt.

Er kælderen dog tilpas højt over terræn, så der faktisk er flugtveje ud fra kælderen, kan jeg ikke se problemet i det, selvom det ikke er helt efter reglerne.
Det er bygningsmyndigheden/kommunen der er den kontrollerende myndighed. onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/angry.gif" width=20 height=20>Folkeregisteret og Bolig- og Bygningsregisteret er opmærksom  på forholdene men griber normalt ikke ind.. Dit største problem bliver astmatiske sygdomme, indebrændte personer samt erstatningssager, hvis du ved salg ikke gør opmærksom på, at der er et ulovligt forholder
Overtrædelse af byggeloven kan straffes med bøder, dagbøder,fængsel.
Problemer med kælderværelser er som regel
1.manglende flugtmuligheder / indsatsmulighed for personredning af onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/cry.gif" width=20 height=20>brandfolkene
2. fugt og skimmelsvampe der medfører lunge sygdomme
3. gulve der ligger under det omgivende terræn ( kulde-fugt)
4. for lille rumhøjde og volume
5. for lave overfladetemperaturer/manglende isolering.

Koudabyg:
Næh.. jeg kan heller ikke rigtig se problemet. Synes bare det er ret træls, at der er SÅ mange regler for, hvad man må og ikke må i ens eget hus.
Skrevet af @jannie@ på 19 apr 2010 14:52
Koudabyg:
Næh.. jeg kan heller ikke rigtig se problemet. Synes bare det er ret træls, at der er SÅ mange regler for, hvad man må og ikke må i ens eget hus.


Ja, det er grove løjer, har det på samme måde på motorvejen, har fandme betalt over 300.000kr for den slæde og så må man kun køre 130kmt,,, for dårligt PS: http://www.bolius.dk/viden-om/kaelder-og-fundament/artikel/love-og-regler-om-kaelderen/ /mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du selv lægger dig til at sove i kælderen er der næppe nogen der vil gø af det, og hvis du vil dig selv det godt, så sørger du for at de ting som der bliver omtalt tidligere er i orden, flugtveje og udluftning o.s.v. Er det dine børn du anbringer her, skal du med din samvittighed afgøre, hvad du vil udsætte dem for af radondampe,skimmelproblemer o.s.v.

Om sommeren sover jeg f.eks tit ude i haven og den er heller ikke godkendt til beboelse, lige som jeg ligeledes om sommeren tager mig en "morfar" i kælderen da temperaturen her er tilpas lav, alt det er der ikke nogen der skal blande sig i.

Ved salg fremgår det vel tydeligt hvad der er beboelse, hvis du opgiver et større bolig areal ved den lejlighed er det svindel.

allan
Annonce
Allan:

tak for svaret..

Det skal dog lige siges, at vi ikke har planer om at bruge vores kælder til beboelse. Har bare gået og tænkt over "ikke godkendt til beboelse" i nogen tid.. især fordi rigtig mange bruger deres kælder til børneværelse.
Jeg kan tilføje at vores nabo klagede til byggeinspektoratet at vi brugte vores kæølder til beboelse og vi gør rede for det. Vi skrev at vi var ikke klar over at den ikke måtte bruges til beboelse og at vi ville tage højde for det i fremtiden og så fortsat vi ved at bruge den som hidtil. Byggeinspektoratet skrev et par gange mere med krav om hvad vi planlagte at gøre som vi ignorede og der sket ikke mere. Vi snakkede nemlig med en anden nabo som havde en nevø der arbejdede som jurist ind i kommunen og han fortalt at en sag skulle igennem deres afdeling og her vil den ikke blive til noget. Jeg synes det er enormt irriterende at sådan en nabo kan klage over sådan og sæt en masse igang men sådan desværre er forholdene i Danmark.
Skrevet af Gismis på 17 apr 2010 14:14
1.manglende flugtmuligheder / indsatsmulighed for personredning af onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/cry.gif" width=20 height=20>brandfolkene
2. fugt og skimmelsvampe der medfører lunge sygdomme
3. gulve der ligger under det omgivende terræn ( kulde-fugt)
4. for lille rumhøjde og volume
5. for lave overfladetemperaturer/manglende isolering.


Gælder det kun kælderværelser?

I vores tilfælde ligger hele vores hus under terræn (der er, i tidernes morgen, gravet ud for at kompensere for lav lofthøjde), hvilket jo i teorien ville sige, at intet rum i vores hus er egnet til beboelse (ikke engang førstesalen, da der er for lavt til loftet )

Men hvis det kun gælder kælderværelser, så er jeg mere rolig

Med hus bestående af 50% kvali fra 1877 og 50% klamp fra 1970 - Unødvendigt at sige, hvilken del der kræver den største renovering.........

Det lyder som et spændende hus Sille.

Ud fra egne erfaringer kan jeg sige at hvad der står i BBR register er ikke altid korrekt. Da registeren blev oprettet skulle husejere udfylde et skema og svarene blev ikke kontrolleret. Det er oftest praksis at når der kommer nye regler så gælder det ikke for eksisterende bygninger - indtil de evt. bliver renoveret. Der er forskel mellem egnet til beboelse og godkendt til beboelse. Jeg tror ikke der kun er tale om kælder men tag det nu rolig alligevel!
Jeg syntes også at man i højere grad selv skal kunne bestemme hvad og hvordan man benytter sit eget hus. Så længe vi alle betaler ejendomsskatter efter gældende regler så går det vel ikke ud over nogen...

 Henning, Lolland

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis