Plante kirsebær

Hej

Jeg plukkede i sommeren 2009 nogle fantastiske smagende og store kirsebær. Da jeg havde spist dem gemte jeg stenene med tanke på at plante dem.

Det har jeg så endelig fået gjort nu her i april 2010.

Mit spørgsmål er om jeg har gjort det rigtigt og hvor længe der mon skal gå før de spirer.

Jeg har købt nogle små tørve-priklepotter (ca. 6cm dybe) og lagt 4cm jord i bunden (all-round havejord købt i en 50L sæk), lagt kirsebærstenen og så 2cm jord på toppen. Disse potter har jeg så vandet en gang om dagen så jorden er moderat fugtig.

Nogle andre tips og evt. et bud på hvor lang tid er skal gå før der sker noget? Nu har de stået i 14 dage og jeg har 2 gange gravet ned til en af stenene for at se om der er sket noget, men det er der ikke...

På forhånd tak for jeres svar
Wuhtzu
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart virker det da også rigtigt, det du har gjort.

Men.....

Kirsebærsten tåler ikke udtørring, så har du haft dem liggende tørt hen over vinteren har de nok mistet deres spireevne.

Efter du havde spist bærret burde du have lagt dem direkte i den fugtige jord med lidt jord/sand over og ventet på at de spirer til næste forår.

I øvrigt skal du ikke regne med, at du får samme sort ud af stenspiren, som det bær du spiste. Din spire vil formodentlig blive til et almindeligt "fuglekirsebær", da det meste der formeres på den måde typisk falder tilbage til den oprindelige art.

Du skal derudover have god tålmodighed. Du må regne med, at der fra stenen er spiret vil gå op til 10 år før træet vil blomstre og give frugt.

Men du skriver, at du plukkede bærrene, så det antyder, at du ved hvor træet står. Den enkleste - og hurtigste - vej til at få bær af samme type, er at skaffe sig et par kviste fra træet med de gode bær og så pode dem på et kirsebærtræ i din egen have. Så vil du på et par år begynde at få egne bær.

Har du ikke har et kirsebærtræ i forvejen, eller er du ikke frisk på at pode selv, er jeg sikker på, at du kan få en gartner til at ordne det. Hvis du henvender dig i et plantecenter med en kvist fra det gode træ kan gartneren hurtigt pode den på en kirsebærstamme.

Det er dog nok lige sent nok i år, da podekvistene bedst bør tages mens træet er i dvale om vinteren. Men er du hurtig kan det måske lige nås, det koster jo ikke noget at prøve, hvis du gør det selv på eget træ (et rigtigt LDS projekt) - ellers spørg gartneren.


Hej

Hvornår er det bedste tidspunkt på året at plante stenene i potter? Jeg har lige spist 5 kirsebær og vil forsøge at lave nogle små træer, som forhåbentlig kan spire til næste forår. Jeg har lagt stenene i fryseren, så at de ikke tørrer ud.

Mvh Benjamin

bks

Lad dem ligge i fryseren til midt i januar, hvor du kan tage dem op og plante dem udendørs i en potte eller direkte i jorden med et par cm over. Så spirer de til foråret, og begynder at bære frugt om en 8-12 år.
Er du heldig får du kirsebær, der smager nogenlunde som de stenene var i. Men sandsynligvis bliver det fuglekirsebær, altså de små halvsure bær, der ikke er så spiseegnede fra træet, men rigtig gode at sylte eller til kirsebærsnaps

Prøv at spørge her havenyt.dk

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Skrevet af Wuhtzu på 16-04-2010 21:10
Hej

Jeg plukkede i sommeren 2009 nogle fantastiske smagende og store kirsebær. Da jeg havde spist dem gemte jeg stenene med tanke på at plante dem.

Det har jeg så endelig fået gjort nu her i april 2010.

Mit spørgsmål er om jeg har gjort det rigtigt og hvor længe der mon skal gå før de spirer.

Jeg har købt nogle små tørve-priklepotter (ca. 6cm dybe) og lagt 4cm jord i bunden (all-round havejord købt i en 50L sæk), lagt kirsebærstenen og så 2cm jord på toppen. Disse potter har jeg så vandet en gang om dagen så jorden er moderat fugtig.

Nogle andre tips og evt. et bud på hvor lang tid er skal gå før der sker noget? Nu har de stået i 14 dage og jeg har 2 gange gravet ned til en af stenene for at se om der er sket noget, men det er der ikke...

På forhånd tak for jeres svar
Wuhtzu

Det bliver ikke de samme kirsebær  du får ved frøformering, som at så en sten er. Udkommet kan blive alt mellem de sureste bær og i sjældne tilfælde et godt smagende bær. Skal du have de samme bær skal du skaffe nogle grene fra træet og have dem podet på en grundstamme.

Pøj pøj med udkommet, man kan være heldig. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Og fuglene vil være rigtige glade, uanset om det er et fuglekirsebær eller et menneskekirsebær
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af KentAJ på 10-08-2015 12:04
Og fuglene vil være rigtige glade, uanset om det er et fuglekirsebær eller et menneskekirsebær

Yes   , så har man en flot dybrød rendeskid fra stærene en to-tre uger på alle steder omkring ........................  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Wuhtzu på 16-04-2010 21:10
Hej

..........
Nogle andre tips og evt. et bud på hvor lang tid er skal gå før der sker noget? ..........

På forhånd tak for jeres svar
Wuhtzu

Ja nu er der jo gået fem år siden du spurgte, men nu ser der da ud til at ske noget..... selvom det altovervejende er gentagelser af det fem år gamle svar 

 

 

Så gir jeg et nyt svar - smid stenene under kirsebærtræet og dæk dem lidt, det er vel det træet plejer at gøre.
Jeg har mange selvsåede træer - nogle er store (altså bærrene) nogle er små - nogle lyserøde og nogle dybrøde. Og så er der helt sorte.
De er alle gode i min saftkoger hvis jeg kommer først til træerne.

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis