Stolper i Jord

Hejsa,
Jeg står og skal bygge en carport, men går og spekulere over om det kan betale sig er efterbehandle den del af stolperne der kommer direkte i jorden med trætjære, eller noget tilsvarende. Stolperne vil allerede være trykimpregneret efter NTR-A. Så kan det betale sig at gøre mere?

mvh
Lasse
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ville det føre for vidt at støbe nogle punktfundamenter med stolpesko? Så slap du for kvalet med rådne stolper.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ville også vælge stolpesko, Du skal da have vindafstivning alligevel og en stolpesko med beton fod, klar til at putte ned i hullet koster 100 kr.

Det hjælper jo alt sammen, men det burde ikke være nødvendigt.
Men det kritiske sted på en stolpe, er jo lige netop der hvor den kommer op af jorden, så hvis du giver den noget, burde det gå lidt op over jorden også..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej Lasse

Det afhænger lidt af dine præferencer. Afhængigt af kvaliteten vil trykimprægneredee stolper direkte i jorden holde 5-10 år, hvor de som KTM og Lopus skriver holder længere med stolpesko.

Hvis det er fx til hegn omkring carporten er det måske lige voldsomt nok.
Træets holdbarhed afhænger bl.a. af den kemiske sammensætning, med højt garvesyre eller olieindhold. Fx Egetræ, cedertræ, mahogni og teak.

Desværre er disse typer træ også ret kostbare.

/ LarsK

Lars Kristensen, Vejle

Hejsa

Jeg erblevet stor fan af Rådsikringskraver, 

Så dem anvendt i Sverige første gang og har da siden brugt dem selv. 100% miljøvenlige og som jeg skrev tidligere er de super nemme og monterer OG så fik jeg 20 års garanti.



Hilsen HandyMnd
Annonce

og som du er svaret tidligere mon ikke du skulle investere i en banner reklamer for det/dit produkt her på siden 

larskristensen skrev den 05-01-2012 16:58:56

Hej Lasse

Det afhænger lidt af dine præferencer. Afhængigt af kvaliteten vil trykimprægneredee stolper direkte i jorden holde 5-10 år, hvor de som KTM og Lopus skriver holder længere med stolpesko.

Hvis det er fx til hegn omkring carporten er det måske lige voldsomt nok.
Træets holdbarhed afhænger bl.a. af den kemiske sammensætning, med højt garvesyre eller olieindhold. Fx Egetræ, cedertræ, mahogni og teak.

Desværre er disse typer træ også ret kostbare.

/ LarsK

 Hvor har du lige det fra?

Jeg har haft et hus, hvor jeg byggede en carport i 1989, og den står der stadig. Stolperne er nedgravet direkte i jord (uden beton). Den fik lov at tørre igennem et helt år, før den træbeskyttelse. 

Omvendt blev der nogenlunde samtidig bygget et hegn ind mod naboen, også nedgravede stolper, men støbt denne gang. Hegnet blev behandlet straks med Pinotex heldækkende. Efter 10-15 år begyndte stolperne at rådne "over jord" og en held del af brædderne samtidig.


Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også