Tyskerskødning

Jeg har en Albin Vega der som standard har skøde agter i cockpit, det er der både fordele og ulemper med, så har overvejet "tyskerskøde" som monteres på ruffet, men er der nogle her der kan komme med indput om fordele/ulemper ved at ændre til tyskerskødning

På forhånd tak.

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal ialfald flere skæringer og kraftigere blokke og det er også et spørgsmål om dit ruf kan klare det træk. du skal jo tænke på at jo tættere storskødepunktet er på Masten jo større træk vil blokke og ruf blive udsat for ( Vægtstangs Princippet )

V.h.  Håndværkeren
Jeg er med på at der skal flere skæringer og jeg ved at ruftaget kan klare trækket, men kender ikke fordele/ulemper derfor spørgsmål, der kan ses billede i galleriet "gertsens amanda"

takker for indput

Gertsen

Kalde nr. XPB5991 

Vil du så have en løjbom over garagen til skydekappen, for det er du da nød til at have når skødelinerne bliver så korte mellem øverste og nederste blok. Og hvordan havde du tænkt dig at betjene skødet hvis sprayhooden skal være oppe.
Lige hvordan det skal laves ved jeg ikke men i og med, jeg har fald ført under sprayhood og der er plads til flere regnede jeg med at det er en mulighed, er med på, at der skal laves noget med en skødeskinne der er løftet op over garagen, lidt i stil med en selvskøder til genua, men den praktiske del om hvordan, regnede jeg med at løse til den tid, i praksis sidder bom højere når storen er oppe, så der er mere plads mellem sprayhood og bom - grunden til at jeg har fået tanken om tyskerskødning er fordi, jeg har set billeder af en udenlandsk Vega der havde det monteret - men jeg har kun sejlet som medhjælpende skipper i 4 år - så jeg må nok betegnes som "amatør" vedr sejlbåd, hrr sejlet i flere år i en Albin 25 (motorbåd) men skipper og jeg blev enige om at når vi fik båd, ville vi hvile ørene når vi sejler, derfor en sejlbåd, som amatør er jeg nødt til at spørge mig frem til fordele/ulemper vedr tyskerskødning.

Kalde nr. XPB5991 

Er vi ikke alle sammen en flok Amatører, mere eller mindre
Og jeg kan sagtens følge dig i dine ideer, men det bliver ret omstændigt. Lad os sige du med held får monteret en løjbom over garagen til skydekappen, den skal så have hele kahyttens brede for at kunne virke optimalt. Det vil betyde at du skal have en dobbelt blok med hunsvot  på en vogn på løjbommen og så skal du have en trippel blok på bommen ved det nye skødepunkt. Fra denne skal skødet føres til en blok på masten lige under bommen og videre ned til en der sidder så det svare til højden på kahytten. derfra kan den så gå tilbage under løåjbommen og ind under sprayhooden til et frølår eller lignende.
Det bliver nok lidt omstændigt og giver en hel masse unødvendig friktion som du også skal overvinde når du haler ind.
Næh du, måske det var en ide du lige tog en cæson mere med det du har
Jeg tager helt sikkert en eller 2 sæsoner mere med det jeg har, mit spørgsmål er tænkt på at finde alternativ, fordi noget virker er det jo ikke sikkert det er det optimale, de fleste Vegaer sejler med standard skødepunkt, men tyskerskødning vil give mere plads i cockpit ved sejlads, sådan som jeg ser det - at der bliver større friktion giver sig selv, men den måde vi sejler på trimmer jeg ikke for at få optimal fart men trimmer for optimal comfort, det duer jo ikka at øl og kaffe vælter eller at skipper sidder ubekvemt {:o) på en Vega er storen mere et stytte sejl, det er genua der sørger for fart og vi har rullegenua for nemheds skyld.

Jeg skal til Vega træf i Holland i juli (dog ikke i båd) så må jeg tage kameraet med og se hvad andre gør, man forventer 80 - 100 både fra Holland, UK, Danmark, Sverige og Norge - så mon ikke der bliver noget til fotosamlingen

Takker for indput.

Kalde nr. XPB5991 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis