Jordledning til rionet?

Hej

Jeg skal støbe gulv i mit vaskerum i kælderen her i weekenden.
I den forbindelse skal jeg have jordforbindelse til mit rionet.
Min faste elektrikker vil bruge et 2,5mm2 dobbeltisoleret kabel ført op til en stikkontakt. Det skulle vist være okay. Jeg har dog et jordspyd lige på den anden side af væggen, så det ville være oplagt at få kablet lagt derind.
Men så hører jeg at man skal bruge 6mm2 kabel hvis man går direkte til jordspyddet?

Er der nogen der kan give en kort forklaring på hvad der er rigtigt og hvad der er forkert?
Og skal jordledningen være gul/grøn (jeg kan få 6mm2 sort ledning på mit arbejde (1 krone sparet = 1 krone tjent )) 

Ser frem til at forhåbentlig få klarhed over tingene

God dag!

Mvh. Martin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Begge løsninger er nok i bund og grund lige gode, hvis du er sikker på at jordspyddet er i orden. Man KAN i nogle tilfælde anvende anden farve til jord, HVIS det TYDELIGT mærkes i begge ender, man kan få speciel gul/grøn tape til formålet. Jeg er ikke sikker, men jeg mener nu det er 4mm2, der skal anvendes til jordspyd.

Men at anvende anden farve, BARE for at spare, synes jeg ikke er i orden, mener jeg skal være forbeholdt tilfælde hvor det ville være helt urimeligt dyrt og besværligt at trække nyt kabel. De få kroner du kan spare ville det være bedre at spare et andet ated, hvor din sikkerhed ikke er med i billedet. 

Tror dog alt i alt, jeg ville følge trikkerens råd og føre det til stikkontakt.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej BS

Tak for svar.. Jeg fører kablet til en stikkontakt! Grunden til at jeg overvejede den anden løsning var kun fordi at jeg kunne skjule kablet til jordspyddet, mens kablet til stikkontakt vil blive synligt inde i mit teknikskab. Det viser selvfølgelig bare at mit gulv/rionet er kablet til jord.

Takker!
Mvh. Martin
Du ville undgå at kablet blev synligt inde i dit teknikskab! Hehe....... Ja undskyld, men det er da lidt morsomt synes jeg.
Jeg troede det var for at undgå at skulle fræse det ind i muren......

Men god vind med projektet.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Som du selv skriver "Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang" og jeg tilføjer "og samtidig ser pænt ud"

Det var også lige for at få lidt klarhed omkring kabler osv.
Skrevet af Håndværkeren på 15 apr 2010 14:44
Jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvorfor rionettet skal forbindes til jord ?


I et badeværelse skal et metalnet i gulvet, og også vand og varme rør mm. som er af metal udlignes til jord. Dette for person sikkerhedden i rummet.

I et badeværelse har man en mindre overgangsmodstand til jord, dels pga. at der kan være vand på gulvet, og fordi folk har det med at gå barfodet i bad. i rummet.

- Udligningen til jord, kan laves på to måder... 1#, Lokal suplernede udligning, - Det er en 2,5mm2 dobbelisoleret jordleder, fra metal genstanden (rionet, eller metal rør mm.) og til beskyttelselederen i elinstallationen... Hvis man både har en lys, og en kraft installation - skal der fortages en udligning til begge kredse... (eller alle de elektriske krede som der er i badeværlset)

2#, Hovedudligning. Rionette og metal rør mm. kan hovedudlignes, her vil man i en bolig, lagt de fleste gange kunne klare sig med en 6mm2 - denne kan være af blank kobber, eller med anden farve isolering...

Hoved udligningen skal laves til installationen hovedjordplint - som typisk er placeret i gruppetavlen i en bolig. Eller ved siden af denne.

-----

Med risiko for at have skrevet noget forkert vil jeg linke til denne side - med god forklaring og nogle gode figuar i bundet som forklare det godt.

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2003/Krav-til-udligningsforbindelser

Men er det et spørgsmål om at spare penge, så er det billigste vel at undlade udligningsforbindelsen?

Det er som Daniel skriver kun i badeværelser at nettet skal (med dertilhørende undtagelser) udlignes - såfremt der ikke er badekar eller bruser i vaskerummet er der ikke noget krav til udligningen.
Se den havde jeg ikke fanget, den med at det kun er i badeværelser der er krav om jordforbindelse.. Jeg fandt det bare logisk at der i et rum med vask og vaskemaskine (vand på gulvet kan forekomme) kombineret med kraftinstallation til maskinerne, skulle laves med jordforbindelse til rionettet..
Jeg laver dog en udligning alligevel.. Lige som med at flyve over DK i disse dage - Better save than sorry ;o)

Jeg vil også lige pointere at formålet med denne tråd ikke var for at spare de få kroner der nu var at spare, men for at få klarhed over krav og regler på området.

Jeg takker for de uddybende svar.
God dag!
Mvh. Martin
Mener nu jord ledning skal være mærket med gul/grøn hele ledningen igennem, hvad ville man som håndværker ikke tænke hvis man hakker et gulv op og ser en sort ledning hakket over?

Og metalrør i beton bruger vi ikke meget mere det skal være plastiv rør i rør så det kan skiftes..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis