Videre til beskæring af vindruer - skal jeg gøre noget:)

Plantede vindruer på et espalier op ad en sydvendt væg sidste år.
De voksede bare derudad.
Igår kiggede jeg så lidt på dem, og de ser noget triste ud. Ikke en grøn knop eller noget, og meget visne over det hele.
Skal jeg klippe dem ned, eller skal alle deres tørre forgreninger bare blive hængende?

Med venlig hilsen

Lasse

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vin beskæres bedst tidligt på vinteren helst før jul. De ranker man har bestemt skal være de kommende hovedstængler beskæres ikke. De andre skud eller stængler skæres tilbage så der kun er 4-6 knopper tilbage.

At der ikke er liv at spore endnu skal du ikke være ked af, det skal nok komme. Henset til den strenge vinter og den unge plante kan det være, at den er frosset lidt tilbage, men det vil vise sig om en måneds tid. Du klipper bare det tørre af.

Men hvis den er ved at udvikle sig til en kost i stedet for espalier, så ville jeg ikke være bleg for at slå til nu, og fjerne de uønskede grene.
Slå koldt vand i blodet, mine druer ser også triste ud lige nu uden anden antydning af liv end at der strømmer en masse saft ud fra grenene fordi jeg fik klippet dem for sent (14 januar) det samme vil ske hvis du begynder at skære i den nu,, planten vil simpelthen begynde at bløde, og jeg kan fortælle dig at det ikke er små mængder det drejer sig om. Skal du skære i druen i vækst perioden må du kun skære i de friske grene. Så bare tag det roligt.

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis