VVS spørgsmål

Hej

står og skal have nyt køkken sat ind.
Vi er så i den situation at det altid har været lidt tidskrævende at få varmt vand ud af hanen i køkkenet, da det ligger længst fra hvor det varme vand kommer ind i huset.  ( Er på fjernvarme, har sådan en veksel-varmer tingest tror jeg nok ).
Så vi havde besluttet at få sat en Quooker sat til som Combi system.
Det der reelt vil ske er at det varme vand i køkkenet bliver sløjfet, og koldt vand derefter bliver blandet med det kogende fra Quookeren og dermed bliver instant varmt.

Men -->
Hvad så med det varme ??
Hvis det sidste udtag på varmt-vands-strengen bliver blændet af, vil det vand der står i røret fra gæstetoilettet og ud til køkkenet så ikke bare stå stille ( det bliver jo ikke udskiftet længere ) og simpelthen "ruste" skidtet/rørene op indefra ??
 

Lyt nu endelig ikke....Jeg ved faktisk ikke en skid biggrin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bare piller bl. batt. af og propper rørenden, laver du det der kaldes en død ende. Det kan såmænd være slemt nok at røret koroderer, men hvad værst er, er det at den døde ende vil danne grobund for bakterievækst som så hele tiden vil føde dit vandsystem med diverse ubehagelige bakterier, hvoraf nogle af dem kan være desideret livsfarlige f.eks. legionella. Så der er ikke andet at gøre end at skære røret af hvor det kommer fra.

Udover det lyder det som det er en dyr og vedligeholdelses krævende installation du er ved at lave.

allan
Mht pris er det nu en billig løsning.. ( alt er selvf relativt )
Mht vedligeholdelse : Der skal skiftes et filter hvert 3 år og det koster den svimlende sum af 300 kr, så det er overkommeligt.

Det drejer sig simpelthen om at jeg gerne vil have skåret 20 sek ventetid på varmt vand ned til 2 sek.

Har selv tænkt over det med bakterie problemet også.
Ved godt det er ved at være søgt med løsningen her, men kunne man istedet for at blænde røret af forestille sig at lave en løsning, hvor man nede i skabet under vasken laver et enkelt udtag med varmt vand, som man så "skyllede" igennem engang om ugen for at skabe bevægelse i systemet og samtidig blæse evt bakterier ud ?

Lyt nu endelig ikke....Jeg ved faktisk ikke en skid biggrin
Nu ved jeg ikke om der er sket noget produkt udvikling på quookeren de sidste år, men da produktet kom frem blev der netop advaret mod combi løsningen af en eller anden forbruger- eller elspareorganisation fordi den var rasende dyr i strøm. Nu er det nok svært at regne på hvad vandspildet koster ved din nuværende løsning - men mon ikke det er begrænset ift. strømudgiftenden løsning du har undervejs?
Synes nu også det lyder som en søgt løsning. Uanset hvad er det da for dyrt at varme vand op til 100 grader fr at blande det op med koldt vand. Kan se to løsninger:

1) Få lavet en retur, behøver kun at være 10mm eller hvad der nu kan fåes og så en cirkulationspumpe på, de nye beregnet til formålet er ret sparsomlige. Det har jo også den store fordel at du også i badeværelset får straks-varme

2) Få installeret en mini-el-varmtvandbeholder, ca 20 liter. Har bla set den løsning i ferielejligheder i Bulgarien.

Og hvis du skal have proppet vandledningen af, så få det gjort ordentligt. Det med at proppe under vasken og skylde ud af og til får du jo kun gjort de første 3 gange. Hvor mange glemmer ikke at kontrollere deres HPFI-relæ..............

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Snap

jo, du kan sætte en hane på rørenden og "huske" at skylle den ud med jævne mellemrum. Du skal så også samtidig sikre dig at dem der evt. køber dit hus efter dig får besked om at gøre det samme. Jeg foreslår at du får tinglyst denne oplysning så fremtidige brugere af huset ikke smækker stængerne i vejret gr. legionella. Stort ansvar at påtage sig når det rækker ud over egen tidshorisont.

Jeg er som Bralle er inde på, af samme overbevisning om at den udover indkøbet og installationen, vil være dyr i strøm. Bor ud i fjernvarme område er prisen pr. KWh fjernvarme omkring ml. 50 til 70 øre alt efter hvor du bor medens elprisen ligger omkrin 2 kr. pr. KWh. Endvidere vil jeg tvivle på at du kan får en autoriseret vvs til at etablere en "død ende".

Tænk lidt over det.

allan

Annonce
Hej Snap

jo, du kan sætte en hane på rørenden og "huske" at skylle den ud med jævne mellemrum. Du skal så også samtidig sikre dig at dem der evt. køber dit hus efter dig får besked om at gøre det samme. Jeg foreslår at du får tinglyst denne oplysning så fremtidige brugere af huset ikke smækker stængerne i vejret gr. legionella. Stort ansvar at påtage sig når det rækker ud over egen tidshorisont.

Jeg er som Bralle er inde på, af samme overbevisning om at den udover indkøbet og installationen, vil være dyr i strøm. Bor ud i fjernvarme område er prisen pr. KWh fjernvarme omkring ml. 50 til 70 øre alt efter hvor du bor medens elprisen ligger omkrin 2 kr. pr. KWh. Endvidere vil jeg tvivle på at du kan får en autoriseret vvs til at etablere en "død ende".

Tænk lidt over det.

allan

Tak for svarene.

Har selv arbejdet lidt med sagen her i løbet af dagen.

Mht prisen kan jeg oplyse at "stand-by" prisen på sådan en fætter er måske 250 kr om året.. Og det er inklusiv at holde vandet varmt. Omkostninger ved at bruge den skal så holdes op mod de omkostninger der er ved at undvære en quooker. ( kogning af æg, pasta, vand fra edkeddel, osv osv ) .. Og hvad anskaffelses-pris angår. Nå ja, den koster det den koster.
Men nu vil jeg gerne lige slå fast, at det her ikke er et spørgsmål om hvorvidt jeg skal have en installeret... Det drejede sig om hvorvidt en kombi-løsning kunne lade sig gøre eller ej uden at få diverse problemer ud af det. Eller jeg måtte nøjes med en alm quooker.

Jeg har snakket med både vvs og køkkenfirma + producent af quooker.
VVS vil godt lave en afblænding men vil kraftigt fraråde det pga de bakterielle problemer. Så den løsning er selvf udelukket.
Ved godt selv at jeg ikke vil få systemet skyllet igennem regelmæssigt, så den med hanen under vasken er også udelukket.

Men fandt så ud af at en nyere model kan gøre sagen.
Hvis nogen er interesseret kan jeg fortælle at det den gør er at blande det varme ( istedet for det kolde ) med vand fra quookeren ( når man altså åbner den alm varme hane ).
Dette gør så at vandet instant får en temp. på 60 grader... når så vandet fra det alm varme fremløb opnår de 60 grader, så kobler den vandet fra quookeren fra igen..
Vupti. Hurtigt varmt vand og ingen afblændede rør. Og prisen for selve aggregatet er den samme som for den model, hvor det varme skulle kobles fra.
Men endnu engang tak for svarene.

Lyt nu endelig ikke....Jeg ved faktisk ikke en skid biggrin
lav cirkulering på den varmevand.. det andet du vil lave er lidt meningsløst.. Qookeren er god hvis du skal skolde ting.. tror desuden ikk den vil kunne give nok varmt vand til køkkenbrug..

Et t på den varme ved køkkenvask og en 15mm pex tilbage til veksleren husk desuden og isolere da det bruger energi ellers.. så der varmt vand på et sekund..
http://www.elsparefonden.dk/presse/arkiv/pressemeddelelser_archive/quookeren-den-kogende-vandhane-kan-blive-en-energibombe

- der bliver dog ikke sat beløb på hvor meget kombi løsningen potentielt kan løbe op i. Men de beløb der nævnes forneden i artiklen er da ikke direkte skræmmende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis