Det syvende vidunder. Kalk og rust fjerner (Borub)

Jeg vil bare lige indformere folk der ikke allerede kender dette produkt om hvor godt det er.

Igår tog jeg en tur i Bygma for at finde noget rustfjerner. Min MD11D har stået uden vand på det meste af vindteren. Da båden stadig var i brug da issen kom. Så den var blevet lidt rød indvendig. Og da jeg er ved at totalt modernisere og renovere min LM21 kutter. Så kan man jo ikke have sådan noget på samvittigheden. Jeg faldt over Borup kalk og rustfjerner. På flasken stod der det både opløste olie, kalk, rust, aflejringer og fedt. Så det var jo perfekt for mig der skulle rense mit kølesystem.

Først testede jeg det 1-1 hvor jeg smurte det på et støbejerns plade der var lidt rust på. Jeg smurte det på med en pensel og efter 5min kunne jeg se blank metal hvor rusten havde sat. Det imponerede mig.

Kølesystemet.
Jeg blandede det op 1-5 (ved let rust blandes det normalt 1-80) (ved svær rust 1-1) Men jeg ville have den skulle tage alle gamle aflejringer der kunne opstå efter 30års brug. Jeg fyldte det på Volvoen og kørte den op i drift temperatur. Og lod den stå og køre i 3 kvarter. Så slukkede jeg den og gik ind og så en film 2 timer efter gik jeg ud og kørte i 2 minutter. og lukkede så rust fjerneren ud. Til min store overraskelse var vandet ikke rødt men kuld sort som gammel motorolie. Så det har virkelig renset de gamle skylle kanaler godt og grundigt. Det skal siges det er et 2 kreds system jeg har på. Og nu laver jeg et lukket en "saltvands kreds med kalk og rust fjerner" Før skulle jeg blande kølervæske 1-2 med vand før den ville køle nu køler den med Glykol motorkonsavering så det har gjort en kæmpe forskel i min motor.

Kalk og rustfjerneren fra Borup er en syre baseret rustfjerne. syren i flasken er fosforsyre som er det samme der er i Cola og som man bruger i plante gødning til grøntsager. Så det er ikke specielt ætsende at få på huden. Eller specielt hårdt ved motoren (som kaotisk soda). Men rusten den op løser den. Og alt det man ikke vil have i sin motor. Desuden er fosforsyre en triprorsyre. Dette vil sige at den kan afgive 3 protoner. Afgivelsen af protoner sker trinvist, i takt med forøgning af pH værdien. Med andre ord ved at gradvist blande det op med vand vil du få en forskellig virkning. Men bag på flasken og på Borups hjemmeside vil du få oplyst hvilke blandings forhold du skal bruge til din situation.  Så kaotisk soda go home.

 

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder som det er en god opfindels og det skulle jeg moske bruge til min den er saltvands kølet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jeg kan kun anbefale det. Jeg mener jeg har læst at rust og slam i kølesystemet kan nedsætte køle egenskaben med 70%. Så jeg tror det er noget jeg vil til at gøre regelmæssigt. Vært treide år eller noget i den stil. I saltvands kredsen. Og nu kan jeg køre med ren kølervæske igen. Så der skulle jo ikke være nogen problemer i ferskvands kredsen mere.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også