Ny sandfangsbrønd

Jeg har et nedløbsrør på min ejendom der ender i et betonrør og går direkte ud i en stenfaskine. Jeg har en del grannåle og mos der nu har stoppet faskinen til. Jeg overvejer at lave en faskine med bioblokke men kan godt regne ud at jeg skal have lavet en ordning for ikke at skulle lave det hele om igen og 5-6 år.

En sandfangsbrønd koster imidlertid noget der ligner 1000 kr/stk så det bliver hurtigt pebret hvis jeg har 10 nedløbsrør. Kan jeg koble flere nedløbsrør på samme sandfangsbrønd (og nej jeg er ikke vild med de kæmpe samlebrøde man også kan købe).

Er der nogle anvisninger for hvor stor en tagflade sådan en almindelig sandfangsbrønd kan klare?

På forhånd tak til jer der gider hjælpe. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo an på dens størrelse.
den vi har til gårdspladsen på arbejdet aftager fra mindst 3000m2 og der er kun en. den er så 1,5m bred og 4m lang.
Jeg tror ikke at et sandfang vil fange grannåle og andet biologisk matriale da det flyder oven på.

Jacob
Et konkret eksempel er en total tagflade på 115 m2 med to stk. nedløbsrør som jeg ønsker tilkoblet en enkelt brønd af typen:

http://vvs-eksperten.dk/index/tagnedloebsbroend-k0rr-200mm-p1605

Det øverste rør løber så over i en faskine og her kan jeg påmontere et filter der kan tage grandnåle mm. Det burde være muligt at rense dette filter ved at tage dækslet af brønden.

Hvad siger I?

Spild af penge. det der ligner jo en vejbrønd bare mindre.
lav en samlebrønd hvor du laver et groft filter. alternativt kan du lave din nye faskine sådan at du kan komme ned og rense den.

Jacob
En faskine er jo ik så let bare at rense - det er netop derfor jeg vil have en brønd med filter inden. En samlebrønd er vist lidt af et overkill - den er jo kæmpe stor til en relativt begrænset tagflade.

Hvad gør man når man bygger nyt nu om dage?
Lav en brønd med et sandfilter eller en fiber dug i.når vandet har været gennem sandet / fiber dugen stopper det ikke faskinen til.

Jacob
du skal have en brønd foran en faskine. netop til at opsamle blade og andet der lægger sig i tagrenden. men hvis du skal have et rør fra et andet nedløb lavet som tørledn. tilsluttet brønden , så skal det være en ø 315 pvc brønd , fordi du må ikke bore en tilslutning på en ø 200 pvc brønd
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis