Hjælp og inspiration til nyt plankeværk? :)

Hej...

Står og skal til at have udskiftet vores plankeværk...
Starter lige med et par billedere så i kan se hva jeg snakker om

Det er det beton ude i venstre side af billedet ind til nabo'en

og dette hvide stakit ud til vejen...

De beton elementer, er ikke ligefrem vildt kønne og vil godt ha dem skiftet ud, gerne med noget planeværk på klink?

Det jeg allerhelst ville have var nogle fibercementplanker, Ivarplank eller Hardyplank, da dette er vedligeholdelses frit... Men, der er ca. 190cm i mellem de beton stolper og de ivarplank kommer kun i 360cm, ergo et kæmpe spil med mindre man vil tage spildet og ligge det på sådan forskudt, men det synes jeg ikke er så pænt...
Ellers skal jeg til at banke de betonpiller op og støbe nogle nye stolbeholdere, men det tror jeg os bliver et stort arbejde....

Så den billige løsning er vel nogle træbrædder, og ligge dem på klink, men skal jeg så bare bygge et træskelet i mellem betonstolberne? altså en form for forskalling, ned i rillerne i betonpillerne og så en form for ramme med noget træ på tværs for hver 60cm ca.? og så ligger jeg træet på det? Har også set de brædder man kan få, som er klinkebræder, men disse passer vel næppe i den rille på 4cm som der er i betonpillerne?

og det lille plankeværk ud til vejen havde jeg tænkt det samme, at beklæde det med brædder på klink der også...men kan ikke helt finde ud af om det vil blive pænt, har i andre forslag, eller synes i umiddelbart det kunne være pænt? og det må selvfølgelig blive rettet til på en måde så det ikke bliver lige så skævt som det er nu...

Det var en ordenlig smøre, håber ikke det alt for kedeligt og langt at læse :o)

Mvh
Dan


Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan.
Vore dages Klinkebeklædning ligger faktisk i såkaldte H bjælker, og det har du jo allerede i betonbjælkerne. De er muligt at sporet /noten er for bred men så må du lægge en liste ind der gør noten smallere.
Dit hegn ud mod vejel er alt for "tungt" det minder om noget der skulle sidde omkring Fort Nox. Her vil jeg anbegfale dig et lettere hegn af den type du kan købe i længder, eks. Skagens hegn.

V.h.  Håndværkeren

Har du overvejet at male betonelementerne hvide (ikke krid - men råhvide)? Har set det gjort med rigtig god effekt.

Forhave-hegnet skal - som håndværkeren nævner - gøres optisk lettere. Ud fra dimensionerne ville jeg gå efter en lodret beklædning med luft mellem stavene. Jeg ville dog flå hele hegnet op og plante en bøgehæk i stedet - og allerede næste år vil den stå rimeligt tæt i den højde, hegnet har nu. Vil stå ufatteligt flot til huset - og vedligeholdet er væsentligt mindre ved en hæk end ved noget, der skal males.... desuden skaber hække læ, mens hegn skaber turbulens og dermed vind.


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også