problemer med varmepumpe

Hej alle

en fra min min familie har fået installeret en varmepumpe fra panasonic i sit summehus, nu har han lige været deroppe i huset og så til sin store overraskelse at udedelen lignede en stor is klump, hvordan kan dette være og hvad kan fejlen være? hvad kan man gøre? kan man "bare" optøge den og så virker den igen, forstår slet ikke hvordan det kan lade sig gøre da der jo er plus grader, men den blev lavet ca. i dec/januar hvor der har været sne og meget kulde siden så kan det være det? eller?

Håber nogen kan hjælpe

På forhånd tak
Patrik
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Prøv at bruge søgefunktionen.
Der kan være flere årsager. Manglende kølemiddel/defekt afrimningstermostat/ tilstoppet afløbshul i drypbakken... Mulighederne er mange!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
søgefunktionen?

ja manglende kølemiddel tror jeg måske men alligevel, det skulle efter sigende være så voldsomt at den slet ikke kan køre rundt men nu prøver vi at lade den tø op og så se om den kan varme
Den kan også stå for tæt på den mur/væg den står op af.
den står på en såkaldt comsol så burde være lavet til det? hvordan kan dette egentligt give problemer?
Annonce
Den skal stå mindst 15 cm fra muren/væggen, gerne 20 cm fra. Isklumpen er nok blevet dannet da det var minusgrader. luftstrømmen køre bagom udedelen, og jo tættere den står op af en mur jo hurtigere bliver luftstrømmen der løber igennem udedelen. og jo mere is danner den på bagsiden, og så kan den ikke nå at tø helt op når den køre sin afriming. og så danner den mere og mere is, og til sidst er der bare en stor klump is og maskinen går istå.
Check evt. også om der kan dryppe vand ned fra taget/tagrenden, da dette vandsprøjt kan være med til at danne is.
Vi har selv en varmepumpe stående under et stråtagstagudhæng = ingen tagrender , og derfor blev der monteret et lille tag hen over udedelen for at få vandet væk.
Det meste af vinteren stod udedelen også i en isklump, men denne tøede trods alt da der kom nogle plusgrader i lften.
mvh Mogens
tror i så maskinen virker nå den er tøet op? jeg var bange for at den var blevet utæt men et eller andet sted er det dejligt at høre der kan være andre muligheder. må lige få dem til at måle hvor lang afstand der er . mener bare at den consol der følger med burde være med til at danne denne afstand. men det er en trævæg med brædder som går skråt ( de ligger stråt oven på hinanden og gør også at maskinen står lidt skævt. ved ikke om det kan have noget at sige?
Den burde virke igen når den er tøet, men det kan godt være den har slået noget af vingerne på propellen i udedelen.
Er det rigtig forstået at den hænger på en trævæg ??.. For så er jeg glad for den ikke sidder på mit hus, det må lyde som om man sidder på storebælt's færgen når den køre så. Udedelen skal stå i vatter i begge retninger, og kan godt have noget at gøre med at den er isset til.
ja men står på conson med lysdæmpere på så burde være ok. har man et træhus er det jo ikke sådannen lige at lave om ok bliver spændende om den virker så
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis