Plæne renset med mosmaskine, hvad nu ?

Hej alle herinde.
Nu har jeg fjernet 18000 tons mos med en mosfjerne-maskine ( eller hvad den nu hedder )
Min plæne ser nu rimelig sølle ud.
Så hvad nu ?
Når jeg læser på nettet er der en del forskellige svar at finde.
Hvad mener I ?
En gang gødning ?
Kalk ?
Eller ?

På forhånd tak !

Stefan.

The day you quit is the day you lose.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
giv den en gang jernvitriol for at tage den sidste rest af mos, der er tilbage. derefter kan du give den en gang gødning og så skal tingene nok rette sig. lidt kalk skader heller ikke.

efter vitriolen kan du også vælge at give den lidt græsfrø og derefter rive plænen og/eller give plænen lidt topdressing (sand/kompost). hvis du sår græsfrø i bør du ikke give gødning før græsset er spiret godt op for at undgå at svide det nyspirede græs.
Mosfjerner/Plænelufter på EL, eller vertikalskærer på benzin?
Lidt tidligt at gøre, da der skal være godt vækst i plænen.
Giv den lidt gødning, 3kg/100m² vil være fint, den skal nok blive pæn igen når der kommer gang i den.
Mos kommer fordi: for lav klippehøjde, mangel på gødning, kun 5 % p.g.a kalk mangel få evt. lavet en jordprøve det koster ca. 500,00kr. Nysået græs må gerne gøres…
Jeg har selv fjernet 18000 tons mos hvert forår,og det er blevet til en del gange efterhånden

Kan godt huske da jeg gjorde det første gang,for S.... en slagmark

"Det bliver aldrig godt igen tænkte jeg" men ork jo! og den har altid kvitteret med at blive rigtig flot bagefter,der går et stykke tid og vupti! det pibler frem alle steder med grønt,har så altid ventet til det tidspunkt med at gi den gødning så der var vækst til at bruge af det.

Men bare rolig,det blir en flot plæne igen

Mvh Henrik

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis