Fundament på hus fra 1925

Hejsa folkens, har lige et spørgsmål jeg håber i kan svare på

Skal have lagt gulvvarme og vil ligge mere isolering end lovkravet, men vil selvfølgelig ikke grave for meget ud på nogen måde...

Så tænkte på om der er nogen murerfolk eller ligende der kender en god tommelfingerregel for hvor langt fundamentet går ned på et hus fra 1925

Eller vil det være muligt at gå 400mm ned ligemeget hvad, uden at det svækker noget?!

På forhånd tak.


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg ingen kompetancer om fundamenter, ud over hvad jeg har set rundt omkring herovre i det "mørke" Jylland. Men at skulle svare på hvor langt ned dit fundament går, svarer til at skulle svare på hvor højt et tordenskrald er. Herovre kan man tydeligt se forskel på huse i østjylland og så lidt uyde vestpå hvor jorden er mere mager. Så der er kun et at gøre: prøv at grave et hul ved siden af soklen, så du kan se hvor langt den går ned.
Og du må ALDRIG -ALDRIG - ALDRIG grave længere ned end soklen går. Gør du det risikerer du at få et hus i hovedet. Kan huske en mand oppe nordpå der selv forsøgte at grave ud til kælder. Huset fik så store skader at det måtte rives ned. Og forsikringen dækkede ikke, så vidt jeg husker.
Og hvad mener du med at du vil isolere mere end lovkrav? Ved gulvvarme kræves der 300mm, og så skal du have et betonlag på 80-100mm, så er vi jo allerede oppe på de 400mm.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej kermit,

Lovkravet på 0,12 i U-værdi kan du ikke bare sige at det skal være 300mm isolering.
De 300mm du snakker om er kun ved G60, G80 opnår kravet ved 275mm og G150 opnår det ved 250mm

Jeg overvejer at lægge 300-400mm G150 i min konstruktion, derfor snakker jeg om at isolere over kravet

Havde håbet på der allerede dengang var visse normer der skulle overholdes, så man kunne sjusse sig rimeligt godt ind på det udfra årstallet, uden at skulle grave sokkelen fri

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis