Regnvandstønde

Hejsa,

Jeg har anskaffet mig en gammel vintønde, som jeg vil bruge til regnvandopsamling via et nedløbsrør. Den er leveret med aftapningshane og tilhørerne hul forneden. jeg har tænkt mig at hæve den ca. 18 cm vha af nogle radiusherregårdssten. Men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg lige får vandet fra nedløbsrøret over i tønden. Tønden er lukket og der er et lille hul i toppen, men er det smartest at lave et hul i siden og hvilke remedier skal jeg bruge til vandopsamlingen? De typiske startsæt fra Silvan ol. er jo beregnet til plastikbeholder med aftageligt løg, hvilket jeg ikke har. Jeg har søgt en del på nettet, men jeg har ikke kunnet finde lige det jeg søger.

Håber i kan hjælpe. Mvh Henrik
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er hul i toppen kan du da godt bruge det fra Silvan..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ok, har lidt testet lidt. Jeg kan godt bruge en del af startsættet, lige undtagen filteret. Men er det nødvendigt ligefrem at filtrerer vandet?

Mht. nedløbsventilen på nedløbsrøret så er jeg i tvivl om hvordan jeg skal montere det. Jeg vil helst ikke save et for stort hul i røret.
Jeg ved det ikke.. det hele sad på da vi købte boligen her.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej det stykke der skal sede på nedløbsrøret er lavet sådan at når tønden er fuld løber vandet ned i afløbet. og monteres ved at save røret over i den ønskede højer og stykket sættes i mellem. stussen skal være ledt under toppen af tønden så vandet ikke render over slangen fra nedløbsrøret monteres ligeledes ledt under toppen. Det kan klive nødvendig at lave støre hul i toppen så du kan få spendt slange stussen på tønden, og så ville jeg nok monter filteret der er jo ikke meget tryk på hanen så der skal ikke meget skit til før hanen stopper bare et lille blad er nok.
mvh nicolai
Jeg har en 1200 l palletank som regnvandstønde. Jeg bruger "silvan" metoden. Det eneste  filter jeg har er et tagrende net, og jeg har ikke problemer med at det stopper. Men jeg har selvfølgelig også et stort aftapningshul.


Annonce
Jeg skal lige have hævet tønden ca. 20 cm med nogle herregårdssten i cirkler, og så saver jeg et stykke af ned nedløbsrøret med nedstrygeren svarende til det stykke af nedløbsventilen, der har samme diameter som nedløbsrøret. Jeg formoder så at det er nok til at man kan tvinge både den store del over (øverst) og den lille del ned (nederst) i nedløbsrøret - kan se min nabo har fået savet for meget af og generelt lavet det virkeligt grimt.

Men som nedløbsventilen er udformet, så mener jeg umiddelbart at den bare skal placeres med et fald ned mod toppen af tønden, og hvis den så er fuld, så løber vandet bare videre ned i nedløbsrøret.

Og faktisk passer stussen lige nøjagtigt i det hul, der er øverst i tønden, så den del er "plug-and-play" som jeg ser det.

Sig lige til hvis der er noget jeg har misforstået.
Hvis du har fald på vil tønden jo løbe over..
Mit rør går en smule op.. dvs. først vandret langs en skurvæg. og så lidt op til tønden.. og de bliver altid fulde når det regner.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis jeg ikke har fald på, hvordan løber vandet så i tønden? Vi snakker om den samme nedløbsventil ikke? Stussen sidder så godt i tønden at jeg vil mene at når tønden er fuld, så står vandet op i slangen og fylder nedløbsventilen op, så resten af vandet fortsætte ned i midten af nedløbsventilen.

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Park-nedloebsventil_40259

Jeg kan nu heller ikke forstå at Silvan/Park ikke har den mindste form for instruktion med i sådan en pakke, det eneste der er med handle om filteret, som jeg ligeglad med.
hvis vandspejlet er under der hvor der løber fra nedfaldsstammen vil klappen i ventilen jo tro at tønden ikke er fuld hvis man kan sige det sådan.
Mit rør går ca. 10 cm op det sidste stykke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Stussen sidder så godt i tønden at jeg vil mene at når tønden er fuld, så står vandet op i slangen og fylder nedløbsventilen op, så resten af vandet fortsætte ned i midten af nedløbsventilen.


Er du sikker på at der er en klap i den nedløbsventil vi snakker om her? Det er jeg ikke sikker på.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis