Vægfliser i køkkenet: er en hvid fuge for sart?

Hej,

Jeg vil opsætte almindelige hvide vægfliser i 50 cm's højde over mit køkkenborde, og udfra en ren æstetisk overvejelse vil jeg gerne have en hvid fuge imellem.

Men er en hvid fuge for sart? Jeg vil naturligvis være ked af hvis fugerne i det lange løb bliver grå bag komfur og håndvask mens de forbliver hvide de øvrige steder.

Er der nogen der har gjort sig nogle praktiske erfaringer eller har ideer/forslag.

På forhånd tak

Anders


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har hvid fuge i mit køkken som jeg lavet for 2 år siden og de er stadig pæne, både ved håndvask, komfur osv.
Jeg gav det noget imprægneringsmiddel fra Alfix. Så det kan være det har hjulpet.
Hvilket fugematriale vil du bruge ? plastic eller sten ?
Sten bliver ikke misvarvet af varme over tid som plastic men er mere åbent over for andet snavs. det vil imprægnering dog hjælpe mod.

Jacob
Du kunne vel overveje en rustfri stålplade bag ved komduret?
På den måde vi voldbruger vores køkken, ville jeg ikke turde have en hvid fuge lige ved komfurpladen, men handler det om at varme pizzaerne henne fra pizzariaet i microovnen som det heftigste, ja så er det nok ikke noget problem!

Med venlig hilsen
ktm

 

Regner med at bruge en cementbaseret fugemasse mellem vægfliserne, men får naturligvis også behov en elastisk fuge mellem vægfliser og listen på bordpladen.

Jeg er storbruger af køkkenet, så fliserne skal kunne tørres ned uden af fugerne misfarves. Havde faktisk pillet en nyopsat rustfri stålplade ned for at gøre plads til vægfliserne, men jeg vil da, på tilbagemeldingen fra ktm, lige overveje om den kan opsættes igen uden at ødelægge "stilen".

@jalo: det imprægneringsmiddel du taler om er det en fugeforsegler?

Hvilken fugemasse er forøvrigt bedst? Og er der i det hele taget forskel på de forskellige mærker i cementbaseret fugemasse? Dyr/billig?

 

Annonce
Ja, du kunne selvfølgelig bare vente og se hvor galt det går, og så senere sætte den rustfri plade op!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja lige præcis Alfix Flise- og fugeforsegler.
Tror ikke der er den store forskel. Men Lip er generelt godt og prisen er ok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis