Elinstallation i haven

Jeg skal til at omlægge en del af vores have, og vil i den forbindelse have fast el-installation.
Det skal selvfølgelig tilsluttes af en autoriseret, jeg har aftalt at jeg selv trækker kablerne.

Der skal graves en grøft til afløb fra et omfangsdræn, her vil jeg lægge kabel og PEX-rør til vandinstallation, beskyttet mod gravning (lægger et stykke Rionet over) og med kabelbånd.
Langs en skråning bliver der en støttemur, kabel og slange lægges bag denne beskyttet som i grøften.

Hvordan fører jeg kablet op?
Kan jeg bare trække det op gennem et orange kloakrør, og så lade enderne stikke op til elektrikeren? 

Hilsen Aksel

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved opføring af kabler fra jorden, skal dine kabler være mekaniske beskyttet, det vil du godt kunne klare ved brug af et kloakrør... eller ved brug af et stålrør eller en u-profil, til at beskytte kablerne - beskyttelsen skal både være over og under i jorden...

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6226&n=10

Reglerne siger noget med at beskyttelsen skal være der i det nødvendige omfang - så en afstand på hvor langt op over overfladen du skal beskytte kablerne - er der ikke et fast mål på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis