elarbejde - program til bedre oversigt??

Jeg er klart uerfaren indenfor elarbejde, men alligevel har jeg valgt at kaste mig ud i en stor del af det elabejde der skal udføres i min nye lejlighed. Nu synes jeg bare, at det for overskuelighedens skyld kunne være rart med et program der kunne illustrere rummene i lejligheden i 3D, således at jeg på forhånd kunne tegne ind hvor kontakter olign. skal sidde og hvor sporene i væggene skal fræses. Nogen der har en ide til et sådant program eller har hørt om noget lign.??

......og er der i øvrigt nogen der ved hvad det ca. bør koste at få skiftet et gammelt målerskab ud med et nyt - materialer+løn?

På forhånd tak ;-)

Mvh. Morten

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://sketchup.google.com/

- men det elprojekt du er ved at kaste dig ud i lyder langtfra som gør det selv...

/ Claus

Nu har jeg hentet google sketchup - tak for tippet. Det vil jeg lige prøve af :-)

Jeg har bestemt også tænkt mig at have en elektriker med inde over, men det bliver mest som rådgiver undervejs, og selvfølgelig til de mere avancerede installationer.....

 

Jeg vil sige det er spildt at sidde og tegne det ind i 3D, lav en skitse i hånden og der viser hvor du vil ha lampesteder og stikkontaker... Men selvfølgelig hvis du vil sidde og kræse om det og bruge meget tid på er google sketchup da hyggelig at lege med... Men få en elektriker-kammerat til at komme og sige hvor du skal trække og hvad og så lad ham komme og montere det Inden du går i gang, så står du ikke bagefter og tænker ØV!

Hilsen
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Jeg har bestemt også tænkt mig at have en elektriker med inde over, men det bliver mest som rådgiver undervejs, og selvfølgelig til de mere avancerede installationer.....


Jeg håber du har lavet en aftale med en elektriker om arbejdet, og vil gøre dig opmærksom på at hans autorisation er i fare hvis han lader dig lave noget som helst af installationen.

Du kan måske aftale at du fræser rillerne, og evt. lægge rør og dåser ind, men selv der er ulovligt.
Annonce
Det er da vel ikke ulovligt at fræse, trække ledninger/rør samt fastgøre dåser - så er der ihvartfald noget der er gået forbi min næse!!??

Jeg har selv lavet samtlige elinstallationer i mit nuværende køkken (undtagen påmontering af ekstra gruppe til ovnen) under vejledning fra ham - efterfølgende har jeg, i forbindelse med vurdering af lejligheden, fået foretaget et eltjek.
Men men men - jeg er da klar over at ricikoen for fejltrin reduceres ved at lade en prof om arbejdet.

Tog tråden en drejning nu? Synes jeg startede med at efterspørge et program til min pc ;-)

Morten


 

autocad.
det at trække kabler er egentligt lige så kriminelt som at opsætte en ny tavle. Men hvis din elektrikker er tilfreds og kan se hvad du laver så er det ok for mig.

Jacob
Jo det er ulovligt selv at trække ledninger for derefter at få en elektrikker til at tilslutte det.
Men kan da godt forstå du selv vil

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

@ MLU, Det er da ikke ulovligt, hvis han spørger trikkeren hvilket kabel, han skal bruge og evt. får det leveret af ham??
Correct me if i'm wrong.


Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Nu er jeg ikke lige så stærk i paragrafferne og har ikke bogen ved min side, men en elektrikker må ikke overtage et arbejde som skulle være lavet af en med autorisation,
Ellers ved jeg at Stenia kan sige det 100% præcist
Jeg vil dog sige, at jeg selv laver el pp huset og mon ikke alle gør det i mere eller mindre grad der hjemme

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis