El-høvl og overfræser? Men hvilke?

Hej igen i vise individer

Jeg har gang i et par projekter hvor jeg nok "desværre" skal ha indkøbt ovenstående maskiner.

 De skal bruges til div hobby projekter, men må ikke være for små. Da jeg hader at gå ned på grejet køber jeg gerne to numre større end jeg egentlig har brug for lige nu

Hvad har i stående?. Hvad kan i anbefale? og ikke mindst, hvad kan i ikke anbefale?

 Mvh
 Henrik
Hej igen i vise individer Jeg har gang i et par... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har 30 års erfaring som tømrer/ skibstømrer og har prøvet et hav af elektiske elværktøjer-  jeg er endt op med at købe brugt elværktøj og så renovere det- dvs skifte lejer, skær m.m. og er efterhånden endt op med en maskinpark, der passer min lidt fethisistiske smag af kvaliværktøj til en overkommelig pris- jeg synes at det er ret hyggeligt at renovere dette værktøj, og få noget velfungerende ud af et vrag. Mht. elhøvle er jeg endt op med en lille Festo med udskifteligt jern (1 stk) og en ældre Skil med slibbare jern af en rigtig god kvalitet- Wolfram- legeret stål, som var ret ubrugt, men med "punkede" jern- selv ikke wolframstål klarer søm og skruer- Så alt i alt ender det vel om tilgang, forventninger og tålmodighed.

MVH Bjarne S.N.


BSN

Lige en extra kommentar om overfræsere- har købt en brugt overfræser af mærket "wolfcraft" for næsten ingenting- den var åbenbart samlet forkert fra fakbikantens side da låsen til fræsedybden ikke fungerede, med det resultat, at fræsejernet "gravede" sig ned i træet og blev slynget over i nabohaven- heldigt at ingen kom til skade- hændelsen skete efter 1,5 sek fræsning. efter lidt roden frem og tilbage, viste det sig - som nævnt atdybdejusteringen strammer/lås var ukorrekt samlet og maskinen derfor var uforsvarlig at bruge- dette vil aldrig ske med et mærke som f.eks. Festo, Metabo osv. Det skal lige nævnes at maskinen fungerer OK i dag, og ingen bøjet/skæv aksel som jeg ellers troede var konsekvensen af hændelsen.

MVH BSN


BSN

Til dem der har problemer med dybdeindstillinger, vil jeg forklare hvordan, jeg gør.

1. skæret indstilles med f.eks. tommestok og prøve udføres og dybden måles.

2. er dybden for dyb, sættes et søgerblad af passende tykkelse  imellem stop og fræser og fræseren låses, derefter tages søgerbladet ud og stoppet flyttes ned .

3. er dybden for lille skydes fræseren op og låses, stoppet løsnes og søgerbladet sættes imellem , derefter låses stoppet.

det virker også selv om der ikke er finjustering  på stoppet.

en helt igennem selvopfundet ide.

et sæt søgerblade koster ca. en halvtredser

håber nogen kan bruge den.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Lynæs:  SUPER tip   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis