El-høvl og overfræser? Men hvilke?

Hej igen i vise individer

Jeg har gang i et par projekter hvor jeg nok "desværre" skal ha indkøbt ovenstående maskiner.

 De skal bruges til div hobby projekter, men må ikke være for små. Da jeg hader at gå ned på grejet køber jeg gerne to numre større end jeg egentlig har brug for lige nu

Hvad har i stående?. Hvad kan i anbefale? og ikke mindst, hvad kan i ikke anbefale?

 Mvh
 Henrik
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løkke-

Det kommer lidt an på hvor meget du vil bruge værktøjet og ikke mindst hvor stort et budget du har til dine maskiner.

Jeg har med held købt en mellem-pris vare, altså ikke det dyreste og ikke det billigste, det har fungeret fin for mig., i mange år efter-hånden.

Har selv noget af de helt billige som ikke skal bruges så tit, kvaliteten på disse billige maskiner er ikke nær så god som hvis du giver 5 - 10 x så meget det siger sig selv, du kan  næsten høre på et værktøj om det er noget skrammel eller det modsatte.

Pris og kvalitet følges som hovedregel ad, forståeligt nok. (lejer og motor og den slags - slid-dele) gode lejer er dyre end nogle som ikke holder så længe.

Nogen holder på at de helst skal have et bestemt mærke, og det er da også helt fint.

Vil sige hvis du holder dig til et gængs mærke; Bosch, Aeg, Metabo, Dewalt, Festool og hvad de nu hedder alle sammen udvalget er meget stort; så går du nok ikke helt galt i byen.
Nogen mener at Bosch blå serie er meget bedre en den grønne serie, og det er vist også noget om, (har ingen af de blå selv så har ingen erfaring med den) så det er ikke nemt til at sige egen-tydigt hvad der er bedst for dig, det har jo også noget med hvad du selv bedst synes om, det kan næsten grænse til en "religion" hvis du forstår hvad jeg mener med det.

Andre har helt sikkert en anden mening om tingene end jeg, sådan er det.

Håber det gav dig lidt at tænke over, og måske kan være dig til lidt hjælp.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hvad skal du dog bruge elektroner for når det bare er hobby
køb dog et sæt ordentlige træ eller jernhøvle og lær at brug dem
med mindre det er fordi du skal lave gulv og listelofter til et helt hus
for så skal du op i en afretter og en tykkelseshøvl alligevel,
og der skal du alligevel have kørt en puds høvl hen over hvis du
vil opnå det perfekte resultat(der er ingen maskine der kan slå
handværktøjet på udseendet kun på hastigheden(såfremt det er mere
end et par meter)) (det tager altså tid at sætte en maskin park op til jobbet)

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er intet i vejen med at være doven!!!:-)

Hvis det skal være rimelige penge ville jeg gå efter en (rød) Einhell RT-PL 82 elhøvl, ca. 400 i bygma.

Ang. fræser syntes jeg Dewalt/Makita ikke giver særligt meget mere for pengene(modsat f.eks. akkuboremaskiner )
En grøn bosch POF1200 kan fåes til billige penge, personligt ville jeg dog købe POF1400. Den har en bedre justering af dybden.

/Lasse
Hvis du er en grej kej så har bygma tilbud på en mafell overfræser.
ellers har jeg sådanne en her: http://www.axminster.co.uk/product-Makita-RP1110C-1-4-Router-23155.htm
Den virker lækker at bruge. desværre er brugeren bare ikke så skrap endnu.
de har også elhøvle. http://www.axminster.co.uk/category-Power-Planers-206966.htm
jeg ved meget lidt om elhøvle. men en model til 90£ burde kunne gøre det for dig. gå uden om grøn bosch altid.

Jacob
Annonce
Som udgangspunkt ved jeg ikke hvor meget jeg kommer til at bruge maskinerne, da jeg jo aldrig har haft sådan nogen og som regl har fundet en alternativ løsning.Men nu går den ikke længere. Er i gang med et "lille" projekt hvor der skal maskinkraft til.

Med hensyn til pris så har jeg ikke et fast bugdet, da jeg syntes at lækkert værktøj nu engang koster det det koster.
Jeg må jo nok erkende at jeg er til den blå Bosch serie, men det er ikke en betingelse. Dewalt har jeg prøvet og det skal jeg ALDRIG ha igen.

Hvad vil i anbefale af jerntil den fræser. Jeg kan forestille mig at man skal gå uden om de billige fra HN. Som tidligere nævnt, så er prisen ikke det vigtige her heller. Med måde selvfølgelig
De billige jern fra HN er ok. jeg har købt sådanne et stort sæt. Den eneste anke er at lejerne ikke er så gode som på de dyre. Men det man laver bliver skam pænt nok. Men nu har jeg heller aldrig prøvet et dyrt jern i brug. men jeg kan ikke se/føle den store forskel på andet end lejerne. og sådanne nogle kan kobes løst, hvis man insisterer.

Jacob
Jacob Antenne.

Tak for dit svar Jacob, så fik jeg da den fordom ryddet af vejen, det er helt fint at jeg fik luget ud i mine for-domme. (det er godt at få ryddet lidt op- - forårs rengøring)

Har nok været forkælet da jeg i sin tid arbejdede (kunne næsten bare pege på hvad jeg sku' bruge der var sjældent problemer i den retning) med det, så måske har jeg fordommen fra dengang  imod billigt skærende-værktøj.

Og vil prøve et sådan et sæt når jeg igen kommer forbi H N.

Go' aften til dig takker for den gode oplysning.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ja jeg troede heller ikke på det. men en artikkel fra gør det selv bladet jeg fandt på nettet gjorde udslaget. de ville hellere bruge pengene på maskinen end jernene da de var ca det samme. de dyre jern har dog den fordel at de få i specielle former man ikke kan få de billige i.

Jacob
Min erfaring er også at de dyrere jern ikke er pengene værd. Jeg har et notjern til 250,- og det er ikke mærkbart bedre end de billige fra HN og der kostedet ca. 50 jern ca. det samme:-)
Jeg skal ikke kunne sige om det dyre holder længere.

Sidst jeg så en test i GDS bladet var konklusionen af selv de billigere(dog ikke helt billige) fræsere kunne sagtens kunne bruges.
Har selv haft en falke fra "gå hjem og fix". Den er blevet brugt flittigt og er nok mit farvorit værktøj, men ved at være slidt.
Grunden til jeg gerne ville ha en pof1400 er måden dybdestoppet er lavet på, det har jeg ikke set bedre.

/Lasse
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis