Jordfyld til bed og højbed

Jeg har fjernet lidt sten belægning og græstørv hvor jeg vil have lidt frugt buske og nogle højbede. Nu skal jeg så have fylds jord i frugt bedende og højbendene.

Vil tro det drejer sig om 6m2 * 40cm til højbedende, og 4m2 * 20cm til frugt bedende.

Jeg havde egentlig regnet med at hente kompost på genbrugspladsen og fylde højbendende med dette, men har nu fundet ud af at det er for kraftigt at bruge rent, og at det derfor er en meget begrænset mængde kompost jeg har brug for. Hvad skal jeg så fylde højbedende med?

Nu oervejer jeg om jeg ikke kan bruge mine græstørv nederst i højbeddet? Græsset er lige inden jeg gravede det op, blevet tilføjet kalk, og græs fremmer med jernvitriol. Ikke helt gennemtænkt. Græsfremmeren indeholder magnesium, svovl ammonium og jern. Er det et problem for at benytte jorden til madvarer?

Andre alternativer?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare blande kompost jorden op med grus ca. halvt af hver så får du en fin jord i dine højbede.
du kan sagtens anvende græstørvene, og der er ingen fare ved at de har fået græsfremmer. Det er jo bare en form for blandingsgødning og næring.
Vitriolen er helt ufarlig og inaktiv i forhold til grøntsager. Vitriolen er ikke en gift, men virker over for mos m.v. ved at ændre ph-værden.

Udover Håndværkers råd til opblanding af kompost kan du evt. også købe en balle ugødet sphagnum og blande den med.
Det havde det lidt på fornemmelsen, men ville bare lige have en second oppinion. Det vil spare mig for et par ture til genbrugen med græstørv!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis