Opdatering på Jernkøl.

Hej Gutter og Gutinder

Jeg ville bare lige komme med  en opdatering på hvordan det har været, var og er nu
Og Jo, den blev renset helt i bund inden alt det andet. Så mangler den kun 3 X Antipest og 2 X bundmaling, og så lige en opfriskning af vandlinien...

Gør det rigtigt fra starten!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nydeligt arbejde - kender jo turen

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Tak! Jeg så godt dine billeder. Flot!

Det var måske mere int. at få at vide, om du har fået din køl sat fast.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs.

Jeg fandt ud af at der var 6 lag gamle reperationer hvor ingen af dem havde ordentlig vedhæftning. Altsammen blev renset af og faktisk var den rigtig pæn inden under. Min konklution er at man bare er blevet ved med at lægge nye lag på gamle. Jeg fik alt det gamle fuge ud som sad under reperationerne. Der var to lag og jeg kunne se at den slap ca. samme steder som der kom vand ind. Kølboltene kan ikke trækkes mere op, og der er ingen slup i. Jeg lagde ny fuge i med vedhæftning ca. 7 cm på hver side af samlingen blødt udfaset, så der ikke er "hårde" overgange. Flexibiliteten, tykkelsen og vedhæftningen på fugen gør at den kan give sig op til 25-30% hvilket rundt regnet svare til 1-2 mm. Det burde være langt rigeligt, da det max er en ½ mm der er tale om.
Alle jeg har talt med siger det er fysisk umuligt at fiksere en køl af den størrelse og art 100 %
Udover fugen får den yderligere 4 lag antipest som også er fleksibelt, så jeg har ikke fantasi til at forestille mig at den ikke skulle være tæt når den kommer i vandet.

Mvh

Dennis

Jeg skal lige forstå noget. Mener du at kølen sidder løst fordi der kom vand ind eller fordi den rent fysisk kan bevæge sig når du f.eks. krydser??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej gom.

Det er kun når jeg har sejlet hårdt på kryds den har taget en lille bitte smule vand ind ved to af kølboltene. Kølen sidder ikke løs, men den gamle fuge slap ved de to kølbolte. De resterende 4 bolte er der ikke nogen problemer med. Jeg tror ikke det kan undgåes at den giver sig en lille smule, medmindre den selvfølgelig var indstøbt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis