Valg af udendørsmaling til træhus

Hej

Jeg står over for at skulle male min nyovertagede hus. Her er data:

Antal m2 der skal males sort: 130 m2
Antal m2 der skal males hvid: 30 m2

Vi regner med der skal males 1 gang med hvid maling, og 2 gange med sort. 

Hus er fra 2004, og blev sidst malet ved opførelse.

Mine spm er så:

1: Kan jeg nøjdes med at rense det med grundrens før det males eller skal det også slibes? Umiddelbart er der ingen  revner i træværket og standen ser fin ud.

2: Skal det have grunder - og skal det være olie - eller vandbaseret?

3: Foreslag til god maling samt forhandler ønskes. Skal vi holde os til dyr Sadolin/Flügger maling eller kan vi nøjdes med lidt billigere maling?

Tak for input
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold dig langt væk fra vandbaserede malinger til træværk, og køb en god oli maling.
Sort er et dårligt valg til træ udendørs det giver hurtigere vindsprækker p.g.a. modtageligheden af solvarmen.

V.h.  Håndværkeren
Er det ru brædder eller glatte?

Hvis hele huset er af træ, mon ikke det ville være en ide at højtryksspule det engang så? Tror jeg, jeg ville gøre

Og selvfølgelig kan du bruge vandbaseret hvis det er det du ønsker,- hvis grund arbejdet er gjort ordentligt kan det altså godt holde.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for feedback

Brædderne er ru.

Kan en gang højtrykrens bruges istedet for eller som supplement til grunder?

Har I nogle anbefalinger til maling producent? Kan oliemaling eller vandmaling anbefales?

Hvad er en "god" maling - mærkevare som Flügger eller dyrups?

Du skal lige være klar over at dine brædder bliver endnu mere ru og ødelagte i overfladen hvis du bruger en højtryks spuler på det. Men du må da vide hvad huset tidligere er blevet malet med ?
Ud fra det kan du så gå videre. Og er træværket grundet en gang så skal der altså ikke grundes igen.
Michaelcph.

Prøv at undersøge hvordan Nordmænd & Svenskere gør med deres huse, de må da have erfaring med maling af huse.

Hvis nogen har erfaringen, må det da være der du kan hente de informationer, måske kan du finde de oplysninger via nettet.

Men så vid jeg husker har broder-landene fast-landsklima, som er anderledes en det Danske, måske betyder det også noget - - - - bare en tanke.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Der findes ingen nemme løsninger :-)

Du må igang med en afrensning og så viderebehandle med det træværket har fået tidligere.

Nordmænd og svensker maler som oftest med slamfarve, da det er den billigste form for maling du kan få - den består af vand, rugmel, svampespærrer og pigment. Denne maling kan dog ikke bruges på gammel maling. Derfor er det ikke løsningen her.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Skrevet af Høkeren på 16 apr 2010 15:59
Der findes ingen nemme løsninger :-)

Du må igang med en afrensning og så viderebehandle med det træværket har fået tidligere.

Nordmænd og svensker maler som oftest med slamfarve, da det er den billigste form for maling du kan få - den består af vand, rugmel, svampespærrer og pigment. Denne maling kan dog ikke bruges på gammel maling. Derfor er det ikke løsningen her.

Hvor "dælen" har du fået den opskrift på Svensk maling henne ?

Svensk Trætjærer og slam fra Kobber produktionen blev der brugt førhen, det var den billigste form for maling, Blandningen skulle koges i et par timer, da trætjæren ellers ikke ville tørre.

Håndværker se her

http://www.slideshare.net/thylander...er-Raadvad

den øverste kasse gemme på opskrifterne og lidt længere nede kommer
der nogle mere generale oplysninger om hvad der bruges inden og udendørs

og her er lidt mere  og om andre ting   ,  den dør de omtaler har kun været
malet en gang , nemlig første gang

http://www.antikabc.dk/frontpage.as...&dbid=6821

der ud over findes der en masse andre links
bare google naturmaling

Gør- Det-Selv bladet havde også en artikel
med det for nogle år siden

god fornøjelse med læsningen

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej.

Jeg byggede for nogle år siden en nyt sommerhus, 90 m2. Det fik fførst grundingsolie og derefter 2 lag heldækkende træbeskyttelse på oliebasis. Jeg brugte det norske brodukt,"Butinox". Det skulle efter sigende være stort set det sammen som "Jotun" træbeskyttelse, blot i den proff udgave med op til 10l spande og noget billigere.
Du kan købe produktet hos firmaet Atega, hvor deres hjemmeside hedder"malbilligt.dk".
De sender men du kan også bestille og få blandet i ønskede farve, og så selv afhente på Vallensbækvej i Brøndby, hvor det bor.
Absolut et godt og langtidsholdbart produkt, jeg stærkt kan anbefale. Koster ca en hund pr. l, men holder så også i 8-10 år.
Og det passer faktisk, selvom mit sommerhus ligger i 2. række og tæt på havet, ser det stadig "nymalet" ud, her 6 år efter.
En nem løsning er at bruge højtryksrenser som afrensning, inden nyt træbeskyttelse, men efterflg. skal huset så tørre en måneds eller to inden der males.
Hvis du vasker brædderne rejser træet sig lidt, så du må nok påregne at slibet let. evt. med slibenet på stang.
Jeg bruger fremover aldrig andet end Butinox. Det kræver lidt længere tørretid end andre produkter, men det giver den fordel, at træet når at suge alt hvad det kan, inden overfladen tørrer op..

jpmoeller

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også