Tømmerflåde

Hej alle! Mig og en af mine venner er ved at bygge en tømmerflåde. Vi har regnet ud at der skal cirka 500L luft til at løft flåden og 4 personer. Desværre er gamle foder tønder ikke helt billige, så derfor har vi anskaffet os en meget stor flamingo blok. Vi ved ikke hvor meget opdrift den har, så er der nogen der har en formel eller noget så vi kan regne ud om det er nok med flamingo eller der skal tønder til? Hilsen Thomaskaufi
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja det er vel også en form for fartøj ;-)
Jeg har ikke den ringeste anelse men har i ikke mulighed for evt at afprøve opdriften i vandet med jer selv eller andet som vægte?

Skal det være foder tønder?
Ellers er disse tønder temmelig gode til formålet og 75 kr pr stk. det er da ik det vilde?
de skal bare limes/fuges (evt sikaflex) i låget så de er tætte

http://www.dba.dk/plastik-toender/id-65235718/

Ps. vil i bruge åre el sejl?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jamen i regner bare rumfanget ud.. for hver liter i rumfang kan flamingoen løfte et kilo.

Dvs. at hvis i har en klods der er en meter på hver led så har i tusind liter og dermed løfter den tusind kilo eller et ton.. men i skal så trække vægten af selve klodsen fra.. men en kubikbeter flamingo kan da ikke veje alverden

massefylden er Flamingo, styropor (opskummet polystyren) fast, porøs 0,01–0,045 g/cm3 dvs det ganger du med 1000 og får mellem 10 og 45 kg pr m3

så en klods der er en m3 kan løfte mindst 955 kilo

I skal bare lige tage højde for at flamingo ikke er særligt stærkt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

tak for dit svar.
vi har en klods der måler ca. 120 x 120x 30 eller deromkring.
500 L luft svarer til ca. 250 Kilo så jeg tror at den klods alene kan løfte 2-3 personer Inklusiv tømmerflåden...
tak for hjælpen!!!

-Thomaskaufi
ja..
den klods i beskriver vil nok kunne løfte ca. 410 kilo.

for hver liter vand i fortrænger vil i have et løft på et kilo.

har du en klods der vejer 2 kilo og fylder 1 liter vil den blive løftet med 1 kilo, men fordi den vejer 2 vil den synke.

Har du en klods der vejer ½ kilo og fylder en liter vil den flyde og kunne løfte ½ kilo.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

ok, jeg har lige kalkuleret lidt på det;
jeg skar et stykke flamingo ud så det fylde så meget som en mælke karton. så vejede jeg det, en kubik liter flamingo vejer 15 g.
så vejede jeg den store blok, den vejer 9,15 kg, dvs 9150 divideret med 15 =610K
610 minus 10= 600 kg.
så den store blok kan altså løfte 600 k (ca)

er det den rigtige udregning? for vi har også en masse blomster bakker fra en blomsterhandler, men de er jo fulde af huller, så hvis jeg kan måle det i kilo i stedet for at måle en kubik liter ud ville det jo være perfekt.

forresten, suger flamingo vand eller er det tæt?
Hvis dine mål på klodsen er 120 x 120 x 30 cm så er det 432 liter lyft aka kilo.. men så skal 15 gram x 432 trækkes fra som er 6½ kilo cå den lyfter ca. 425 kilo

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

de mål er ikke rigtige, men kan jeg ikke bare gøre som der står i min sidste post
Jo det kan du vel.. der er bare en fejlmarken hvis ikke du har skåret præcis en liter ud og den ikke vejer .præcis 15 gram.

men det skulle gerne være over de 500 kg i vil have i løft


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis