Hvornår sætter i kartofler?

Her på vejen diskuteres der intenst om, hvornår man putter sine knolde i jorden, altså uden plastik og andet snyd. Genboen siger at mosekonen skal have brygget to gange,-hun har kun brygget en gang. Naboen længere nede af vejen har sat sine. Og jeg har gravet og venter på at se flere putte i jorden.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
intet gror i jorden før jorden er over7 grader, jeg ville sætte dem nu, de skal nok komme, selv bruger jeg en murebalje, den skal passes lidt mere men er i det store hele nemmere, mine bliver sat i weekenden. (aspargeskartofler uhmmm)

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
OK, mine kommer så også i jorden på onsdag, hvis solen skinner. rart at vide at man er flere om det;-). Og så må vi se om mosekonen når at brygge inden,-for så har søde min gamle nabokone ret, endnu en gang! men hun er altså også gammel i gårde, sådan ca. 90 somre, så for fremtiden er det vel hendes råd jeg skal følge.
Mth
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Jeg har netop lagt dem i jorden i dag, så må vi se om det var for tidligt.

Så skal der bare hentes lidt næringsstoffer ved naboen, også håber jeg på en høst som sidste år.


Mvh Thomas Hansen

Annonce
Man kan jo anvende mange naturvarsler, månefaser mv til at vejlede om så- og plantetider. Men som Henrik skriver, kartoflerne gror ikke før jordtemperaturen er over 7 grader (og det er naturligvis i læggedybden og ikke i overfladen).

Hvis man lægger kartoflerne lidt før jorden er tjenlig sker der for så vidt ikke noget. Kartoflerne venter bare med at udvikle sig. Er det alt for tidlig og vådt vil kartoflerne dog begynde at rådne.

Den sikre metode er derfor at bruge et jordtermometer. I mangel af et termometer kan man følge jordtemperaturen overordnet for landets regioner bl.a. her

En god oversigt over spiretemperaturer for grøntsager findes eks. her

En anden sag er, at selvom jorden er tjenlig kan nattefrosten nappe spirerne, hvis man vil være tidligt på færde. Men det er jo en chance man må tage - eller gardere sig mod med plantedug el. lign.
Lagde mine igår
Havde prøvelagt 3 for 3 uger siden, tog den ene op for at se. De så fine ud

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Øv, nu var kartoflerne godt på vej... Så er de blevet syge Nogen der kan fortælle hvad det er? Kartoffel skimmel? Og evt hvad jeg nu skal gøre. Er enkle planter der ikke er gulnet. Det er kartoffelsort Friesland og Sava...


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Det kan evt. være frost, det har jo været koldt sidste nat.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis