Mørtel

Hej.

Nu har jeg sørme brug for hjælp igen!!

Jeg er lidt forviret, da jeg har hentet noget strandsand som jeg vil bruge til at pudse min vægge i på badeværelset. Jeg har været i byggemarket, og når jeg spørger om hvilken slags mørtel jeg skal bruge til mit puds ,anbefaler de bakkemørtel til at blande i mit strandsand. For mig ser det ikke rigtig ud!! skal jeg  ikke bruge 6.6 % muremørtel.
Hvilken blandingsforhold vil i blande puds i ?? 1 cement 3 til 4 møtel og 4 til 5 strandsand. Håber i kan hjælpe for jeg er godt nok blevet forviret af at snakke med dem i byggemarket!!

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, hvis man kan det!! Jeg har jo støbt gulv i badeværelset....det blev fint!!, men jeg har brugt skinner til at få det helt lige, det er blevet, som jeg gerne vil have det!! Mit spørgsmål er, der hvor skinner har siddet, kan jeg bare fylde de revner ud med med nyt beton eller er det bedre, at bruge fliselim. Jeg tænker på om det med tiden ville kunne lave revner i min gulvfliser. 
Det skal nævnes, at at jeg har lagt plastik ud over gulvet så jeg sikker en langsom udtørring af mit beton så jeg forhåbligt for en god hærdeproces og derved undgå revndannelser 
mvh
alte


<p>&#160;</p>
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb nogle poser strandsandsMØRTEL eller bakkegrusMørtel, fiks og færdigt til brug. Det er godt nok lidt dyrt på den måde, men du skal jo ikke bruge flere tons til det badeværelse.
Så kommer du 10% cement og en sjat fliseklæb i. Så bliver det en dejlig fed og lind mørtel, der er god at have med at gøre. Jeg holder selv mest af at bruge strandsandsmørtel.

Få pillet de skinner ud af cementen allerede her i aften og fyld rillerne op med beton, så det kan fæstne ordentligt inden gulvet tørrer helt ud.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for rådet med skinnerne.!! Men ang. det andet så har jeg altså halv læs strandsand til at ligge i min indkørsel. Så det skal jeg have brugt. Jeg kan da vel selv blande det. Kan jeg bare komme muremørtel i og en sjat flisklæb som du siger. giver det ikke det samme resultat??

Ktm jeg skal jo også have lavet noget indækning omkring min væghængt toilet. kender du nogle gode matrialer som jeg kan bruge til det. det skulle også gerne kunne pudses så det kommer til at ligne alt det andet.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
Jeg vil ikke klåge i hvordan man laver sin egen mørtel.
Kan du ikke bruge det strandsand til en sandkasse til nogle små børn? Det ville være ad H...... til at rode noget sammen som så ikke kan holde på fliser m.m.

Den med det væghængte lokum kan jeg ikke lige greje. Er det hængt op på en muret væg, eller gips eller finerplade eller hvad?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej¨

Du skal ikke blande strandsand,  i din mørtel, uanset om det er bakke eller strandmørtel.

Mørtelen er klar til brug, du skal kun tilsætte vand/cement...

Naturligvis kan en mørtel laves fra bunden af, strandsandet har du jo allerede, så mangler du noget kalk. Jeg aner ikke hvilken type kalk man bruger, men har en stærk formodning om, at det er læsket kalk, som der skal til.

Men det skulle ikke undre mig, om mørtelfabrikken kommer, andre gode ting i.

mvh jens

Hvis du køber en 7.7% strandsandsmørtel, så skal du bare blande 1 cement til 11 mørtel. Ikke noget med at blande sand og andet i.

Mørtel er en blanding af sand, kalk, og lidt andre tilslagsstoffer. Der mangler kun cement.

Mvh Thomas Hansen

Annonce
Ok jeg er med.... Jeg må ned at købe noget færdig strandmørtel 7,7 %

I forbindelse med, at jeg byggede udestue for et par år siden brugte min mure mørtel til at komme i harpet sand. Det brugte han til at mure ydervæggen op i. var det muremørtel vi brugte der?? Hvad er forskelle på det mørtel man bruger til at pudes i, og det man bruger til at mure ydervæg i. Jeg kan godt høre, at spørgsmålet lyder dumt hi..


Ktm min toilet er væghængt, og derfor skal jeg have bygget en kasse op omkring stativet, men det må jo gerne komme til at se ud som det andet mure som jeg skal pudse. Jeg har da høre at jeg kan købe noget plade som er beregbet til vådrum.
mvh
alte

<p>&#160;</p>
I så fald ville jeg nok vælge fibergips, støttet og fæstnet meget grundigt. Det er til at pudse eller filtse oven på.
Hvis der skal fliser på, er det ikke nødvendigt at pudse først og så kan du bruge vådrumsgips, hvis du hellere vil det.
Husk nu ordentlig adgang til cisternen!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg skal ikke have fliser på væggene kun ved bruser. Det får mig til at tænke på! jeg skal jo have vådrumsbelægning på, men hvordan får jeg det til at ligne det andet puds. Jeg havde jo tænkt mig at jeg skal have lavet lidt lodrette mønstre i pudset. Kan man også det i vådrumsbelægningen. Der står jo i reglementet , at det skal 10 cm op af væggene og at det skal smørres godt forbi bruserummet!

Jeg har tænkt over det med cisteren, men har ikke helt fundet ud hordan jeg vil lave det, men skal jeg jo også lige at bygget en væg samt pudset væggene først. så der er god tid til at tænke i !!
Mvh
alte

<p>&#160;</p>
Jeg har kun flisebeklædte vægge ifm vådrum.
Formodentlig skal du have fliser på gulvet? Vådrumssikringen skal vist gå 10 cm op ad væggen hele vejen rundt. Så kunne du jo sætte en række fliser på 10 cm op som gulvpanel. Det er vist nok også meget almindeligt.
Jeg tror ikke alm. puds vil binde på den traditionelle 2K vådrumsmembran.

Kan du evt. sætte cisternen ind i naborummet?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er lidt svært at sige hvad forskellen er, men de grove træk er finheden i sandkornene, samt % af kalk.

Der findes jo hydraulisk mørtel, kalk hydraulisk mørtel, receptmørtel, og en masse andre. Tit og ofte er det en smags sag hvad den enkelte mure brugere. Personligt kan jeg godt lide 7.7% strandsandamørtel til at pudse indvendige vægge, da den er utrolig finkornet, og nem at arbejde med på grund af det lidt højere indhold af kalk.

Vådrumsbehandlingen skal udføres i alle våd zoner, dvs. bruseniche, håndvask, spabad, osv. Fugtighedszonen er alle andre overflader, som ikke ligger i vådzonen.
Disse regler gælder dog ikke hvis badværelset er under 5 m2, så er hele rummet vådzone, og skal vådrumsbehandles.

Vådrumsbehandlingen skal som i selv siger føres 10 cm op af væggen, hvilket man også plejer at sidde en sokkel op af væggen.

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis