Varm luft på dåse

I har sikkert også har set diverse videoer med hjemmelavede solfangere hvor brugte øl og sodavandsdåser anvendes til opvarmning af luft. Hvis jeg har forstået princippet, så varmer solens stråler den side af dåsen, som den kan se, op. Da aludåsen leder varmen godt, fordeles varmen til hele dåsen. Dåsens indvendige overflade opvarmer luften inde i dåsen. Da luften udvider sig bliver den lettere og stiger til vejrs og lukkes ind i huset for oven, uden behov for en ventilator.

Det er fint nok, men jeg har umiddelbart svært ved at se, hvad der skulle give den store fordel, i forhold til hvis man bare skiftede dåserne ud med en plade med lidt luft på hver side. Jeg siger ikke at der ikke er en fordel ved dåserne. Blot at jeg skal have lidt hjælp for at kunne se den.

Det eneste jeg kan se til dåsernes fordel er at den overflade der skal afgive varme til luften er godt 1½ gange større (3,14/2) end ved pladen. Pladen har dog den fordel, at varmen ikke skal ledes en lang vej i pladen, før den skal varme luften op. Så må der også være noget mindre luftmodstand ved pladen end gennem dåserne.

Smid lige jeres tanker i strengen, så kan det være at lyset går op for mig.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har da forstået budskabet, det er grunden til at man bruger dåser, at det giver en meget større overflade.Jeg tror dog at du vil kunne opnå nogetlunde samme efekt ved at anbringe en odolineplade på en plade i en lukket kasse og med en klar glasplade foran. Der skal så være et luftindtag i bunden med flue net og et hul foroven i bagpladen hvor luften af natur vil løbe ind i huset. Der kunne naturligvis være en soldrevet ventilator, på den anden side, jo mindre teknik jo mindre problemer med vedligeholdelse.

V.h.  Håndværkeren
Jo større overflade til at suge varme, jo flere kalorier. Jo mindre cm2 du smider de kalorier ind i jo varmere luft.
Den varmeste luft stiger hurtigst.

Men den samlede "varmefangst" er jo nok den samme. Men om det vil cirkulerer lige så let ved jeg ikke.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

en af de andre ting... som du selv nævner er luftmodstanden ! hvis du bare har to plader vil luften ikke opfange varmen så godt ! du skal have nedsat luft hastigheden da den så vil optage mere varme og derved have højre udgangs temp.
Man vil jo gerne have luften varmet mere en en grad op i forhold til indgangs temp. (vi snakker 20-30 grader.. nogle endnu mere)

Dåserne har de egenskaber: stor overflade, god varmeleder, god luftmodstand (luften hvirvles rundt inde i dåserne)

se nogle flere af de youtube videoer, nogle af dem beskriver disse egenskaber godt

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Og så er dåserne jo nærmest gratis... så hvis man bygger den selv kan de fleste af matrialerne findes til meget få penge. der kunne sikkert laves en mere effektiv løsning, men den med dåserne er ihverfald ikke ringe.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Jeg synes at have set en byggebeskrivelse, hvor man havde glemt at lave hul i top og bund af øldåserne.
Hvis man gerne vil have nedsat lufthastighed, drosler man bare udgangshullet i veksleren.
hvis du tager yder målet på en dåse og afsætter de to mål Ca 6 x10 cm på en plade
og du så tager dåsen og klipper op ,breder ud, banker flad ,så vil du se den har
et meget større areal varmen kan trækkes fra, det er derfor dåserne er så meget
mere effektive end bare en plade når det bliver monteret i en ramme med glas foran

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Du kan prøve at se den solvarmeanlæg vi byggede på friland. Der blæses varm luft ind ved vinduerne og kobberrørene varmer en varmvandsbeholder op som står oppe på loftet. Ingen pumpe eller blæser. kun selvcirkulation.

http://www.youtube.com/watch?v=nCc_AzkoSIU
mvh
777
Hvor varmt bliver vandet??

Mvh

 

Thomas

Det kommer an på hvor meget man bruger. Det kommer let op på 80 grader,afhængig af årstiden. Omkring sankthans hvor solen står højest. Der kommer vandtemp. aldrig over 60 grader. pga solen rammer helt håbløs, når fangerne står lodrette. Men, efterhånden som solen kommer længere ned, stiger temp. Så man får aldrig det helt store problem med kogning, men man modtager go varme i forårs og efterårs mdr. Selv en kold vinterdag med go sol kommer temp. højt op. Der er 2x200 liters kappebeholdere til 9 m2 solfangere.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis