Varm luft på dåse

I har sikkert også har set diverse videoer med hjemmelavede solfangere hvor brugte øl og sodavandsdåser anvendes til opvarmning af luft. Hvis jeg har forstået princippet, så varmer solens stråler den side af dåsen, som den kan se, op. Da aludåsen leder varmen godt, fordeles varmen til hele dåsen. Dåsens indvendige overflade opvarmer luften inde i dåsen. Da luften udvider sig bliver den lettere og stiger til vejrs og lukkes ind i huset for oven, uden behov for en ventilator.

Det er fint nok, men jeg har umiddelbart svært ved at se, hvad der skulle give den store fordel, i forhold til hvis man bare skiftede dåserne ud med en plade med lidt luft på hver side. Jeg siger ikke at der ikke er en fordel ved dåserne. Blot at jeg skal have lidt hjælp for at kunne se den.

Det eneste jeg kan se til dåsernes fordel er at den overflade der skal afgive varme til luften er godt 1½ gange større (3,14/2) end ved pladen. Pladen har dog den fordel, at varmen ikke skal ledes en lang vej i pladen, før den skal varme luften op. Så må der også være noget mindre luftmodstand ved pladen end gennem dåserne.

Smid lige jeres tanker i strengen, så kan det være at lyset går op for mig.
I har sikkert også har set diverse videoer med... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg byggede en lille test solfanger sidste år, med 80 dåser, den lever stadig for fulde udblæsning, kiggede i går kl 09:00 og der var luften i kassen på 35 grader, og der kom ca 30 grader ind.. kl 13:00 var der 67 grader i kassen og der kom 60 grader varm luft ind..

Der er gang i 2 nye kasser, på hver 210x90cm, det bliver sjovt at se hvad de kan lev af varme...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lopus jeg tror der var 5-6 grader ved nitiden igår og ca 14 grader ved trettentiden
men det er ikke så meget det ,det kommer an på, det det kommer an på er solens
styrke på det givne tidspunkt

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Nåh ja, det var nu ikke brok men et tip.. også hvis folk læser det om et halt års tid :-)

Jeg har desværre ikke fået min egen færdig og op endnu da jeg mangler at mure væggen den skal hænge på :-)
men jeg er meget intresseret i hvor meget varme den kan give i forhold til ude temp. men jo selvfølgelig kommer det nok mest an på solen, den er bare lidt svær at forholde sig til.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Skrevet af Lopus på 16 apr 2010 14:22
hvilket blæser system bruger du... solceller, eller strøm med styring ? og hvor stor en blæser...

Du glemmer at fortælle hvor varmt der er på tidspunktet du måler, ude i det fri.


Bruger mit eget system, har bygget en arduino der tager sig af div sager med temp og styring af blæser. Der var små 11 grader kl 13:00 der hvor jeg var, og der kom der som sagt over 60 grader varm luft ind....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce


1. Måler til venstre er varmen i solfangerkassen
2. Måler i midt er varm luft der sendes ind i huset
3. Måler viser tidspunkt, samt varme ude/inde

Bliver sjovt når de nye kasser er lavet, det har bare at give noget varme....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har bygget en på 200x100 cm og på en skyfri dag er der 105 grader inde i solpanelet og der kommer ca 80 grader varm luft ud. Jeg har brugt en badventilator fra Duka der gir 95 m2 i timen. Og en thermo rude i uv-bestandig policarbonat (dyrt) Mener der er ca 250 slots øldåser i. Og så en simens themostat til at styre sluk/tænd
Ps: hvis der er nogen der mangler solceller til at bygge på så de bliver selforsyndende med strøm så har jeg ca 500 til at ligge. de måler 8x15 cm og er på 0.5 v 1.75 watt stykket. og koster 12 kr stykket. (nogen jeg bestilte i usa en gang jeg fik et solcelle flip, jeg nåede kun at lave et panel med 108 celler i = ca. 700 lodninger så kørte jeg død i det. mit nummer er 30 22 76 14 hvis det kunne have interesse.
Jeg er også meget spændt på mit eget projekt. Jeg vil bygge hele taget på mit kommende udhus, som en stor solfanger på 20m2. Jeg har næsten fået samlet alle dåserne, 30 sorte sække fyldt med dåser fra det lokale forsamlingshus... Hvad gør man hvis man producerer for meget varme? lukker man det bare ud i det fri, eller kan det køres igennem en varmeveksler og så smides i poolen i stedet?
Ja, i poolen med det, eller ind i badeværelsesgulvet. ingen problem der og 3-4 bars tryk på så det ikke kommer op og koge ved pumpestop. Jeg har bygget et 25 m2 anlæg af de dåser. Der skal bruges 85,5 dåse pr. m2. Jeg fremstillede de øldåsematricer, de brugte på friland. Sådan en kan du købe fior 250 krved henv. til jens peter mølgaard. friland 7. tlf. 50176176.
Ellers et godt projekt, simpeltliv. kender en der har gjort det samme. Men, lav kobberrørene( det er det billigste og det nemmeste) med snoninger og lav det færdige tag af polycarbonat kanalplade. og sørg for der er ca. 22 mm imellem overside dåser( absorber) og underside polycarbonat plader.
Ved 22 mm har utallige forsøg, vist at varmetabet er mindst og man får det optimale ud af det.
mvh
777
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis